تیم پژوهشی

یافتن موضوع برای نوشتن مقاله

پیدا کردن یک موضوع خوب و جذاب برای نوشتن مقاله

هنگامی‌که قصد داریم نوشتن یک مقاله را آغاز کنیم؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌ی شروع آن انتخاب موضوع است! هر فردی که قصد نوشتن داشته باشد تلاش می‌کند بهترین موضوع را انتخاب کند چراکه به دنبال این است مقاله‌اش بازدید و بازخورد خوبی داشته باشد و هر خواننده‌ای که می‌خواهد مقاله‌ای را بخواند در ابتدا به موضوع آن توجه می‌کند، اگر موضوع متناسب با خواسته‌ی او باشد ادامه‌ی مطلب را می‌خواند و اگر نباشد به دنبال متن دیگری می‌رود؛ بنابراین باید بهترین موضوع را برای مقاله‌ی خود انتخاب کنیم؛ اما چگونه!

انتخاب موضوع اولین و شاید مهم‌ترین مرحله از فرآیند تحقیق و نگارش است. این مرحله بقیه‌ی مراحل شما را مشخص می‌کند اینکه شرح مقاله چیست، از چه منابعی استفاده کرده‌اید و چگونه نوشته‌اید. پس مهم است که موضوع را چگونه انتخاب کرده‌اید. اگر موضوعی را انتخاب کنیم که قابلیت‌های تحقیقی مناسب نداشته باشد یا تکراری باشد و قبلاً روی آن به تعداد زیاد کار انجام‌شده‌ باشد، بنابراین ممکن است زحماتی که برای انجام یک مقاله می‌کشیم کامل به هدر رود. از طرف دیگر زمانی که موضوع را انتخاب می‌کنید، حتماً باید یک معرفی مناسبی از آن موضوع انجام شود؛ یعنی ما یک موضوع را تبدیل به یک مسئله تحقیقی کنیم و بتوانیم برای آن هدف و پرسش در نظر بگیریم و فرضیه‌ای را در ارتباط با آن موضوع مطرح کنیم و اهمیت و ضرورت آن را مشخص کنیم. برای شروع نوشتن راه‌های بسیاری وجود دارد اما ممکن است برای همه‌ی افراد مناسب نباشد ولی شاید بتواند اندکی کمک‌ کننده باشد. راه‌های گفته‌شده به شرح زیر هستند:

ذهن خلاق و طوفانی

نوشتن بافکر کردن آغاز می‌شود پس برای انتخاب موضوع باید خودتان را به‌عنوان یک منبع از تجربه، دانش، دیده‌ها و شنیده‌ها بدانید و با توجه به ویژگی‌های خود موضوع را انتخاب کنید.

زمان

برای شروع نوشتن باید زمانی را که می‌توانیم برای آن اختصاص دهیم در نظر بگیریم تا بتوانیم در زمان تعیین‌شده آن موضوع را به نتیجه برسانیم و مقاله را تکمیل کنیم.

نوشتن

اندازه

تعداد صفحاتی که برای مقاله در نظر گرفته می‌شود می‌تواند تعیین کند که موضوع چقدر می‌تواند جزئی باشد. اگر هدف نوشتن در حد 3 تا 4 باشد باید موضوعی را انتخاب کنیم که خیلی جزئی نباشد اما اگر قصد داریم بیشتر بنویسیم می‌توانیم موضوعاتی را انتخاب کنیم که قابلیت گسترش دارند. علاوه بر نکاتی که گفته شد مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب یک موضوع مناسب باید در نظر داشته باشیم این است که حداقل علاقه و آگاهی راجع به آن موضوع داشته باشیم، به همین دلیل مهم است که ما در گام اول یک مطالعه خیلی مختصر و اجمالی با در نظر گرفتن همه‌ی ابعاد، در رابطه با زمینه‌های موردعلاقه خود داشته باشیم. برای در نظر گرفتن علاقه‌ی خود می‌توانیم از پایگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی معتبر (دیتابیس‌های اطلاعاتی) که مقالات و پژوهش‌های علمی را منتشر می‌کنند، استفاده کنیم. با جستجو در این منابع، قطعاً می‌توانیم موضوعی را که هم به آن علاقه داریم و هم تازه و جدید است را پیدا و گزینش کنیم.

هنگامی‌که می‌خواهید به پایگاه‌ها و سایت‌های معتبر دسترسی پیدا کنید، کلمات مرتبط با موضوع خود را یادداشت کنید. گاهی برای جستجوی برخی موضوعات اسم‌های مناسب را وارد می‌کنید؛ مانند نام شخص خاصی که در حال تحقیق در مورد آن هستید. گاهی هم برای موضوع مفهومی‌تر از مترادف‌ها و همچنین اصطلاحات خاصی را استفاده می‌کنید. برای دسترسی به کلمات کلیدی به‌صورت آنلاین یا در پایگاه داده‌های کتابخانه جستجو کنید و نتایج خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که قبلاً چه مقدار تحقیق در مورد موضوعی که به آن فکر می‌کنید انجام‌شده است. این تحقیق مقدماتی همچنین می‌تواند منابعی برای مقاله شما در اختیار شما قرار دهد.

برای دسترسی بهتر و جزئی‌تر به موضوع مدنظر می‌توانید موضوع گسترده را محدود کنید به‌طوری‌که بتوانید نتایج دقیق‌تری نسبت به موضوع داشته باشید. گاهی هم ممکن است نتایج کافی از کلمات کلیدی خود دریافت نکنید بنابراین باید دامنه‌ی جستجوی خود را گسترش دهید به‌طور مثال گاهی اوقات، شما کلمات کلیدی خود را تایپ می‌کنید و فقط تعداد انگشت‌شماری نتیجه می‌گیرید یا حتی ممکن است هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورید.

پاسخ به 5 سؤال برای نتیجه بهتر در جست و جوی موضوع

برای به دست آوردن نتیجه‌ی بهتر در جست و جوی موضوع مناسب باید بتوانید با موضوعی که انتخاب کرده‌اید به 5 سؤال پاسخ دهید که عبارت‌اند از:

  • چه کسی؟: چه کسی ممکن است اطلاعاتی در مورد آن منتشر کند؟
  • چه‌ چیزی؟: چه چیزی در مورد آن شما را علاقه‌مند‌ کرده است؟
  • کی؟: این موضوع کی مهم است؟ آیا این‌یک رویداد جاری است یا یک مسئله تاریخی؟
  • کجا؟: آیا مکان‌های خاصی تحت تأثیر موضوع قرار دارند؟
  • چرا؟: چرا این موضوع را انتخاب کردید؟

در پایان هم برای اطمینان از موضوع انتخاب‌شده می‌توانید با دوستان و افراد اطراف خود مشورت کنید چراکه از دل این مشورت‌ها و تبادل‌نظرها جرقه‌هایی زده می‌شود و ایده‌هایی شکل می‌گیرد که زمینه‌ی پژوهشی و علمی بسیار مناسبی دارد؛ بنابراین مشورت کردن را فراموش نکنید!

گردآورنده: فاطمه رحیمی

ویراستار: ریحانه ایرانی

منابع:

  1. https://transnet.ir/blog/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F/
  2. https://www.wikihow.com/Find-a-Topic-for-Your-Research-Paper
  3. https://apply-academy.com/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D9%84/

 

 

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا