اخبار

ابر رایانه دنیا بر علیه کرونا !

ابر رایانه summit یک دستگاه ۱۰ مگاولتی است که با ۴.۶۰۸ گره پردازش کننده ساخته شده است . هرگره شامل ۹ عدد cpu با قدرت x2 و سرعت ۳.۰۷ گیگاهرتز است. به عبارتی این سریعترین ابررایانه با عملکرد بسیار قوی است .
وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد در تلاش است تا برای  درمان covid_19 از ابر رایانه summit استفاده کند . به منظور آگاهی بیشتر خوب است بدانید نام کرونا ویروس که باعث covid_19 میشود sars_cov_2 است.

چرا وزارت انرژی آمریکا ازاین پروژه بهره برداری می کند

علت اینکه وزارت انرژی ایالات متحده از سریعترین ابر رایانه جهان برای این پروژه بهره برداری می کند این است که تلاش برای یافتن روش هایی برای مهار یا حمله به ویروس یک مشکل محاسباتی مالیات است. IBM می نویسد: محققان هنگام تلاش برای شناخت ترکیبات جدید بیولوژیکی ، مانندویروس ها ، میکروارگانیسم را در آزمایشگاه ها رشد داده و چگونگی واکنش آنها در زندگی واقعی نسبت به ترکیبات جدید را بررسی میکنند ، اما این فرآیند یک روند آهسته و بدون رایانه می باشد . رایانه می تواند شبیه سازی های دیجیتال را برای مشخص کردن دامنه متغیر های بالقوه انجام دهد، اما حتی پس از آن نیز چالش هایی وجود دارد .

چالش ابر رایانه ای!

شبیه سازی های رایانه ای می توانند چگونگی واکنش متغیرهای مختلف با ویروس های مختلف را بررسی کنند ، اما هنگامی که هر یک از این متغیر های مستقل را بتوان به میلیون ها یا حتی میلیارد ها قطعه داده تبدیل کرد و با شبیه سازی های متعدد ترکیب کرده این فرآیند می تواند به فرآیندی بسیار سریع تبدیل شود که از سخت افزار مناسب استفاده می کند.

ابر رایانه ها و ماراتن کرونا

رئیس دانشگاه تنسی ،Jeremy Smith, مدیر مرکز UT/ORNL بیوفیزیک مولکولی و محقق اصلی در این مطالعه گفت : لازم بود تا به سرعت نتایج شبیه سازی مورد نیاز خود را بدست آوریم. این امر یک روز یا دو روز به طول می انجامید ، با اینکه در کامپیوتر های معمولی ماه ها طول می کشید. نتایج ما بدان معنی نیست که یک درمان برای covid_19 پیداکرده ایم . با این حال ، ما بسیار امیدواریم که یافته های محاسباتی ماهم مطالعات آینده را آگاه سازند و هم چهارچوبی را فراهم کنند تا متخصصان آزمایشگاهی برای بررسی های بیشتر این ترکیبات از آنها استفاده کنند.

covid و تشابه آن با SARS

از بعضی جهات covid_19مشابه SARS است. تحقیقات اولیه درباره ویروس منجر به این نتیجه گیری شده است . سارس و کرونا ویروس در برخی از استراتژی های عفونت مشابه هم هستند ، این تشابه باعث ایجاد امید برای یافتن یک عامل مهاری شده است .با استفاده از summit ، میکلاس اسمیت چگونگی اتصال ترکیبات به پروتئین s در سطح ویروس را آزمایش کرد تا دریابد که چه چیزی احتمال موفقیت عفونت را کاهش می دهد. از زمانی که کار اولیه انجام شد، یک مدل دقیق تر از پروتئین s در کرونا ویروس منتشر شد. تیمی که از summit استفاده می کنند ، قصد دارند تا تجزیه و تحلیل اولیه خود را با استفاده از مدل کاملتر دوباره اجرا کنند ، زیرا ممکن است برخی از ترکیبات را از لیست خارج یا سایر ترکیبات را به لیست وارد کنند.

دانشمندان تاکید کردند که تمامی کار آنها باید بصورت آزمایشگاهی انجام شود اما اکنون شاهد این موضوع هستیم که رایانه ها می توانند برای این نوع محاسبات مفید باشند. با اینکه هنوز زود است ، دانشمندان با استفاده از نرم افزار شروع به کشف داروهای درمانی جدید کرده اند.

 

انتشار کرونا

از زمان شروع گسترش ویروس از چین ‌، تعداد موارد کروناویروس در سراسر جهان با سرعت صعودی رو به افزایش است. بهترین روز برای ویروس از زمان ردیابی ۱۹ فوریه بود که ۵۱۶ مورد جدید ثبت شد. تا ۲۸ فوریه ، ما حدود ۱.۵۰۳ پرونده جدید داشتیم . در تاریخ ۱۰ مارس ، ۴.۳۹۰ مورد جدید کرونا ویروس ثبت شد . تعداد مبتلایان آلوده به covid_19 در هر روز تنها طی ۱۱ روز ۲.۹۲ برابر افزایش یافت . اگر این روند ادامه پیدا کند ما تا ۲۲ مارس شاهد ۱۲.۸۲۲ مورد جدید در هر روز تا ۲ آوریل شاهد ۳۷.۴۴۱ پرونده جدید در هر روز خواهیم بود.

summit the fastest super camputer
ابر رایانه summit یک دستگاه ۱۰ مگاولتی است که با ۴.۶۰۸ گره پردازش کننده ساخته شده است .

کرونا و اقتصاد جهان

این سؤال که آیا Covid-19 قرار است تأثیر بسزایی بر اقتصاد جهانی داشته باشد قبلاً پاسخ داده شده است : بله. تعدادی کنفرانس مهم لغو شده است و تعداد زیادی از افراد درآمد خود را از دست داده اند. خطوط هوایی کاهش شدیدی در پرواز گزارش کرده اند که حتی با ضربه ای که در یازده سپتامبر خوردند قابل مقایسه است. تعطیل شدن کارخانه های چینی برای هفته ها ، قرنطینه شدن کل کشور ایتالیا و … ، این سؤال که آیا ما در ایالات متحده  تاثیر آن را احساس میکنیم یا خیر ، روشن است : ما نیز تحت تاثیر قرار میگیریم. ممکن است طول بکشد اما تأثیر اقتصادی رویدادها در دوردست می تواند با سرعت های مختلفی سفر کند – اما کند شدن سرعت و لغو این شرکت ها در حال حاضر به شرکت ها آسیب زده است

با این حال خبر خوب این است که تعداد کل موارد شدید/جدی همچنان درحال کاهش است . به گفته worldometers.info که به نظر می رسد آمار و ارقام مبتلایان را به روز می کند، تعداد کل موارد شدید /جدی از ۱۱.۵۵۳ در ۲۲ فوریه به ۵.۷۷۱ در ۱۰ مارس سقوط کرد . تنها یک روز تعداد موارد جدی افزایش یافت و از ۶.۲۷۲ به ۶.۴۰۱رسید و البته یک جهش کوچک بود . این اعداد روند نزولی خود را از سر گرفته اند. ما نیز تحت تاثیر قرار می گیریم. ممکن است طول بکشد اما تاثیر اقتصادی رویداد ها در دور دست می تواند با سرعت های مختلفی سفر کند . اما کند شدن سرعت و لغو این شرکت ها در حال حاضر به شرکت ها آسیب زده است.

منبع : www.extremetech.com

https://mendel-lab.com/blg-101387
بازنویسی: نیلوفر ممبینی
کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا