علمی

پوکی استخوان و درمان با شناسایی مکانیسم استخوان سازی در نوزادان

پوکی استخوان (Osteoporosis) از شایع ترین اختلال اکتسابی استخوان و علت شکستگی استخوان در بزرگسالان است‌‌. در این بیماری به سبب از دست رفتن مواد معدنی (کلسیم و فسفات) که عامل سفتی و استحکام استخوان است و ماتریکس استخوان (استوئید)، استخوان ها ضعیف شده و بیشتر در معرض شکستگی، قرار می گیرد.

علائم پوکی استخوان

این بیماری در مراحل ابتدایی هیچ علامت خاصی ندارد و کم کم در اثر پیشرفت بیماری، علایم خود را به صورت شکستگی در استخوان لگن یا مچ، نشان می دهد . به همین خاطر از آن با نام “بیماری خاموش” نیز، یاد می شود. این بیماری با نرمی استخوان (استئومالاسمی) که مربوط به کمبود ویتامینD و صرفا به دلیل از دست دادن مواد معدنی است، تفاوت دارد.

علل پوکی استخوان

دلایل خاصی سبب بروز این بیماری می شود، اما از مهم ترین عوامل آن، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. کم تحرکی
۲. عدم استفاده از مواد حاوی کلسیم
۳. کاهش ویتامین D در بدن
۴. ابتلا به بیماری های خاص مانند سرطان
۵. ‌استفاده از داروهای استروئیدی
۶. یائسگی زودرس (کمتر از ۴۵ سال)
۷. استعمال دخانیات
۸. کاهش استروژن در بدن و شرایط پزشکی خاص مانند پرکاری تیرویید، بیماری سلیاک، نارسایی مزمن کلیه، آرتریت روماتویید، بیماری های مزمن کبدی و دیابت نوع ۱

پوکی استخوان

درمان به شیوه ای نوین

اخیرا، محققان راهکاری را برای درمان این بیماری در سنین بزرگسالی با شناسایی مکانیسم جذب کلسیم در قسمت انتهایی روده نوزادان شیرخوار و فرایند استخوان سازی در آنان، کشف کردند.
نوزادان در سال اول تولد برای تبدیل غضروف به استخوان به مقادیر بالای کلسیم نیازمند هستند که در بخش انتهایی روده باریک آنها جذب میگردد. این در حالی که با افزایش سن و رسیدن به بلوغ، مکانیسم جذب کلسیم به بخش فوقانی و میانی روده باریک ( دئودنوم و ژوژونوم) منتقل می گردد.

محققین بر این باورند که با شناسایی مکانیسم ذکر شده و استخراج این ماده ی فعال از شیر مادر، می توان قرص های خوراکی را ایجاد کرد که راهکاری برای درمان پوکی استخوان افراد، باشد.

نتایج این مطالعه در نشریه Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر شده است.

گردآوری:  سولماز فرجی دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

منبع:zist-fan.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا