اخبار

پروتئینی که میتواند منجر به نابینایی شود؟!

در‌ جدیدترین بررسی‌های پژوهشگران آمریکایی این ‌نتیجه حاصل شد که : تجمع نوعی پروتئین در چشم میتواند باعث نابینایی شود.

چگونگی این نابینایی :

به‌ گزارش موسسه ملی‌ بینایی آمریکا (NEI) ، پژوهشگران دانستند‌ :

پروتئینی که باعث ته‌ نشین شدن کلسیم در مینای دندان میشود ، میتواند عامل انباشته شدن کلسیم در چشم افرادی باشد که به بیماری “تباهی لکه زرد” یا “دژنراسیون ماکولا” (Degeneration Macular) مبتلا هستند.

روند درمان :

با انجام پژوهشی در (NEI): پروتئینی به‌ نام “آملوتین” کشف شد که توانایی درمان بیماری‌های چشمی را دارد. یکی از نویسندگان این پژوهش (Dr.Graeme Wistow) گفت:
ما با انجام یک‌ مدل ساده‌ کشت سلولی در چشم به این‌ نتیجه رسیدیم که “آملوتین” (Amelotin) تحت فشار فعال میشود و نوعی از کلسیم را تشکیل میدهد،که‌ مشابه آن در استخوان و دندان وجود دارد.ساختار چشم انسان

دژنراسیون ماکولا دو ‌نوع خشک و مرطوب دارد.
درمان‌هایی برای کند‌کردن روند پیشرفت نوع مرطوب این بیماری وجود دارد ، ولی در حال حاضر هیچ درمانی برای نوع خشک این بیماری ارائه نشده است.

در دژنراسیون ماکولای خشک : کلسترول ، لیپیدها ، پروتئین‌ها و مواد معدنی در پشت چشم انباشته میشوند.
این انباشته شدن مانع عملکرد لایه سلولی به نام “لایه رنگدانه شبکیه” (RPE) میشود،که سلول های بینایی شبکیه را تغذیه میکند و در نهایت به نابینایی منجر میشود.

در بررسی‌های اخیر پژوهشگران ، یک‌ ترکیب معدنی به‌نام “هیدروکسیل آپاتیت”(HAP) را در چشم بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولای خشک یافتند،که‌ همچنین در مینای دندان و استخوان وجود دارد.

پژوهشگران ، “هیدروکسیل و آملوتین” را فقط در چشم افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا خشک یافتند.

“آملوتین” نیز فقط در قسمت‌هایی وجود دارد که فاقد مواد‌خارج‌سلولی انباشته شده به‌نام “دروسن” (Drusen) بودند.

نویسنده ارشد این پروژه (Dr.Dinusha Rajapkse) :《قبل از این پژوهش،هیچ‌کس از چگونگی انباشته شدن “هیدروکسیل آپاتیت”در چشم افراد مبتلا به “دژنراسیون ماکولا” اطلاعی نداشت ؛ چون این پروتئین معمولا در دندان وجود دارد ، وجود آن در چشم بیماران واقعا غافلگیرکننده بود.》

پژوهشگران باور دارند که نتایج این پژوهش منجر به یافتن مولکول‌هایی میشود که سرعت بیماری را‌ کاهش میدهد و یا از آن پیشگیری میکند.

بازنویسی:مبینا کشمیری

منبع: medicalexpress

همچنین بخوانید : جلوگیری از نابینایی با ساخت ایمپلنت چشمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا