اخبار

نابودی باکتری ها با نانوذرات طلا

‍ نابودی باکتری ها با نانوذرات طلا

توانایی برخی نانوذرات به ویژه به عنوان ترکیبات ضد باکتری مدت هاست که برای دانشمندان ثابت شده است و از آن ها در پزشکی ، صنایع و تجارت استفاده میشود اما پی بردن به ساز و کار این فرآیند که سبب گسترش قابل توجه کاربرد های آن ها میشود مانند یک معما باقی مانده است بنابراین تیمی متشکل از محققان از سراسر جهان تشکیل شده است تا به آن دست پیدا کنند.

استفاده بیش از حد و نامناسب داروها و آنتی بیوتیک ها سبب مقاوم شدن باکتری های نوظهور شده است بنابراین دستیابی به دانش چگونگی اثربخشی نانو ذرات در مقابله با باکتری ها امری ضروری شده است.

محققان نانوذرات هایی با اندازه مشابه (100 nm) اما با اشکال مختلف (کروی ، شش ضلعی و…) را مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند کدام شکل در تخریب باکتری ها موثر تر است.

نانوذرات طلا چگونه باکتری‌ها را از بین می‌برند؟

بررسی ها نشان داد نانوذرات طلا که به شکل کروی کامل هستند مکانیسم فیزیکی مانند فشار آوردن به دیواره سلولی دارند که با تحت فشار گذاشتن دیواره سلولی سبب تغییر شکل آن میشود تا زمانی که آن تخریب شده و باکتری منفجر شود.

این آزمایش نشانگر تمایل بیشتر نانوذرات کروی نسبت به سایر اشکال در تخریب موثر تر و سریع تر باکتری است.

این تحقیقات سبب شد دانشمندان درک بهتری نسبت به عملکرد این نانوذرات داشته باشند تا بتوانند به شکل وسیع تری از کاربرد های آن ها بهرمند شوند.

نانوذرات طلا خاصیت سمی دارند که می‌تواند باعث تغییر شکل مکانیکی باکتری‌ها و منجر به پارگی سلول و مرگ آن شود.

دستیابی به موفقیت در دانش چگونگی اثربخشی نانوذرات برای مقابله با باکتری‌ها در مواجهه با بحران آنتی‌بیوتیک بسیار حیاتی است. باکتری‌هایی در حال ظهور هستند که در نتیجه استفاده بیش از حد دارو و سواستفاده از آن بوده که به مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها منجر شده‌ است.نانوذرات طلا دارای مکانیسم فیزیکی بوده که با آن می‌تواند دیواره سلول باکتری را از بین ببرد و باعث نابودی آن‌ها شود.

یک تیم تحقیقاتی همچنین نانوذرات دارای شکل ستاره‌ای را نیز مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند کدام شکل در تخریب باکتری‌ها موثرتر هستند.

با وجود داشتن اشکال مختلف، نانوذرات مورد بررسی در این پروژه دارای اندازه‌های مشابه بودند، که اندازه همه آن‌ها در حدود ۱۰۰ نانومتر بود.

این تیم سپس نانوذرات ایجاد شده را برای تعیین چگونگی برهم‌کنش آن‌ها با باکتری‌های زنده بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که این نانوذرات باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

این گروه با این پیش فرض که مکانیزم فیزیکی عامل پارگی دیواره سلول و از بین رفتن باکتری است، یک سری شبیه‌سازی انجام دادند. این شبیه‌سازی نشان داد که نانوذرات با فشار به دیواره سلولی موجب پارگی آن می‌شوند.

آن‌ها کشف کردند که عملکرد مکانیکی ناشی از نانوذرات طلا مانند فشار آوردن به دیواره سلولی، موجب تغییر شکل دیواره شده تا زمانی که باکتری منفجر شود. این تیم همچنین کشف کرد که نانوذره کروی کاملاً موثر و سریع‌تر به باکتری آسیب می‌رساند. آن‌ها این مسئله را به این واقعیت ربط دادند که نانوذرات کروی «تمایل» بیشتری برای برهم‌کنش با سطح غشای سلول نسبت به نمونه‌های ستاره‌ای شکل دارند.

این تحقیق که همراه با استفاده منحصر به فرد از روش‌های مختلف مدل‌سازی همراه بود، می‌تواند به زیست‌شناسان و دانشمندان مواد کمک کند تا درک کنند که چگونه نانوذرات باکتری‌ها را از بین می‌برند.

این می تواند به نوبه خود، در ایجاد روش‌های موثر برای محافظت از ما در برابر باکتری‌هایی که منجر به طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌شوند، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا