علمی

میکروبیوم روده با تنظیم پاسخ ایمنی ضدتومور به پرتودرمانی کمک می‌کند

سرطان زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌های بدن به‌طور غیرقابل کنترل رشد کنند و تقسیم شوند؛ که برای کنترل آن انواع خاصی از سلول‌های ایمنی بدن را شناسایی می‌کنند و سلول های تومور را از بین می‌برند که این پاسخ ایمنی توسط میکروبیوم روده شکل می‌گیرد.

سلول‌های ایمنی حسگرهایی دارند که میکروب‌های خاصی را که واکنش‌های مختلف را تحریک می‌کنند تشخیص می‌دهند؛ که یکی از این حسگرها، قندی که فقط در سطح قارچ ها یافت می‌شود تشخیص می‌دهد که مانند یک سیگنال برای خاموش کردن پاسخ ایمنی عمل می‌کند. اما باکتری‌ها سیگنالی را ارسال می‌کنند که پاسخ ایمنی را تقویت می‌کند.

 

همچنین بخوانید: نقش مهم میکروبیوم ها در بدن ما

 

قارچ‌ها و باکتری‌ها تاثیر متضادی به این پاسخ‌ها دارند. در نتیجه کاهش سطوح قارچ‌های مشترک در روده‌ ها باعث افزایش پاسخ ایمنی ضدتوموری پس از پرتو‌درمانی می‌شود و برعکس، کاهش باکتری‌های جنسی واکنش ضدتوموری را کاهش می‌دهد.

باکتری‌ها و قارچ‌ها تاثیر مثبت و مشابهی بر روی بیماران مبتلا به ملانوم، سرطان سینه دارند. باکتری‌ها و قارچ‌ها به پردازش مواد‌‌مغذی کمک می‌کنند و نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن در همه حال از عفونت تا آلرژی‌ها ایفا می‌کنند. لازم به ذکراست اشعه پرتو درمانی نیز می‌تواند باعث تومور زایی شود. در ادامه مطلب به چگونگی این موضوع می‌پردازیم.

 

پرتودرمانی
اشعه پرتودرمانی از دور باعث تغییر در میکروبیوتای روده می‌شود. و باعث فعال‌شدن آن‌ها می‌شود.

 

اثرات پرتوها بر بدن و میکروبیوم:

سرطان روده با التهاب و پاسخ ایمنی ارتباط تنگاتنگی دارد؛ پرتودرمانی یک درمان عمده برای سرطان به‌شمار می‌رود، که با تقویت سیستم‌ ایمنی و سرکوب تومور منجر به جلوگیری از پیشرفت تومور می‌شود. اما گاهی اوقات التهاب ناشی از اشعه پرتودرمانی می‌تواند اثرات ضدتوموری یا تومورزایی ایجاد کند.

در این میان مسمومیت با اشعه و حساسیت به اشعه مشکلاتی است که بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر می‌گذارد.

پرتودرمانی
تصویری از دستگاه پرتودرمانی که طرز قرار گرفتن بیمار روی تخت دستگاه براساس بیماری متفاوت است.

تداخل میکروبیوم روده و پرتودرمانی یک عملکرد دوطرفه است، زیرا پرتودرمانی می‌تواند میکروبیوم را مختل کند و این اختلالات می‌تواند بر اثربخشی درمان‌های ضدسرطان تاثیر بگذارد.

تحقیقات نشان می‌دهد تداخل اشعه پرتودرمانی و میکروبیوم می‌تواند تاثبرات مثبتی برروی سرطان داشته باشد. اما قرارگرفتن در معرض اشعه پرتودرمانی منجر به تغییراتی در میکروبیوم روده می‌شود که به آنتروپاتی تشعشعی کمک می‌کند.

میکروبیوم روده می‌تواند از طریق دو مکانیسم؛ شامل انتقال و دیس بیوزیس بر مخاط دستگاه گوارش تاثیر بگذارد.

پروبیوتیک‌ها به عنوان میکروارگانیسم‌های زنده‌ای تعریف می‌شوند که با کاهش انتقال باکتری‌های مضر در تقویت سیستم ایمنی روده و فعالیت ضد بیماری‌زایی، نقش مفیدی در پیشگیری و درمان سرطان دارد. شایع ترین اجزای میکروبیوم‌ها به‌عنوان پروبیوتیک استفاده می‌شوند.

التهاب مزمن ناشی از رادیوتراپی، محرک اصلی فیبروز است که در آن پاسخ ایمنی در کنار بازسازی بافت، فرآیندهای ترمیم در استرومای تومور رخ می‌دهد. سلول‌های تومور با استرومای فرد تکامل می‌یابد که استرومای مرتبط با تومور نقش مهمی در پیشرفت تومور ایفا می‌کند.

فلور روده‌ای انسان ترکیبی از گونه‌های باکتریایی است. زیرا روده انسان بلافاصله پس از تولد دارای میکروب‌های فراوان می‌شود که براساس ژنتیک میزبان، شیوه زندگی آن‌ها شکل می‌گیرد. میکروبیوتای سالم روده با درگیرشدن در حفظ عملکرد، مانع اپیتال و فرآیندهای التهاب روده می‌شود و پاسخ‌های ایمنی نقش مهمی در حفظ هموستاز روده دارند.

تاثیر میکروبیوم بر مشکلات و اختلالات روده:

سرطان کولورکتال با التهاب‌مزمن روده ارتباط تنگاتنگی دارد. التهاب با حضور میکروارگانیسم‌هایی که به آن مکان تعلق ندارند ایجاد می‌شود. مشهورترین اختلال روده بیماری التهاب روده (IBD) است و بیماران مبتلا به این نوع التهاب بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط با کولیت هستند.

میکروبیوم روده دفاع میزبان را در برابر بیماری روده تقویت می‌کند و التهاب را کنترل می‌کند. تغییر در ترکیب میکروبیوتای روده ممکن است هموستاز روده را مختل کند و منجر به تومورزایی شود.

میکروبیوتای روده با شروع سرطان کولورکتال از طریق التهاب و پاسخ‌های ایمنی مرتبط به روش‌های مختلف ارتباط مستقیمی دارد و ترکیب میکروبیوتا با حساسیت تومور به درمان سرطان کمک می‌کند‌. با اینکه میکروبیوتای روده مرزی در برابر سرطان روده است. اما مطالعات بیشتری روی این موضوع نیاز است.

 

نویسنده: فاطمه حیدریان

ویراستار: نغمه داودزاده

 

رفرنس:

https://www.news-medical.net/news/20210824/Intestinal-microorganisms-help-regulate-anti-tumor-immune-responses-to-radiation-therapy-study-finds.aspx

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6433578/

https://ro-journal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13014-020-01735-9

 

همچنین بخوانید: تاثیر ویتامین D برعدم پیشرفت سرطان روده

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا