علمی

مهار متاستاز سرطان روده بزرگ با کمک یک مولکول‌کوچک

متاستاز به معنی انتقال و گسترش سلول های سرطانی از محل اولیه به سایر بافت های بدن است،هنگامی که سلول های سرطانی متاستاز می کنند و در سراسر بدن پخش می شوند،درمان بیماری را به شدت مشکل می کنند،که به این عمل اصطلاحاً متاستاز سرطان میگویند.

چگونگی فرایند متاستاز:

متاستاز فرايندي است كه در طي آن سلولهاي سرطاني از تومور اوليه منتشرشده و در محل ديگري غير از محل تومور اوليه رشد ميكنند،که برای این فرایند باید ساختار خود را عوض کنند و توانایی تغییر شکل خود را افزایش دهند تا بتوانند بین بافت ها بخزند و در جریان خون حرکت کنند.

به منظور تهاجم به بافت‌های سالم، سلولهای توموری باید از بافت اصلی تومور اولیه جدا شده و وارد سیستم جریان خون و یا غدد لنفاوی گردند. بدین منظور آنها از آنزیم‌های ویژه و پروتئازهای مخصوصی استفاده می‌کنند که در مرحله اول،بافت اطراف تومور را تجزیه نموده و در نهایت مسیری را برای عبور خود از بافت به عروق خونی و لنفاوی فراهم می‌آورد،و فرایند متاستاز سرطان اتفاق می افتد.

چگونگی انجام شدن فرایند متاستاز سلول های سرطانی

 

استفاده از مولکول کوچکی برای مهار فرایند متاستاز سرطان

پژوهشگران آمریکایی در بررسی های جدید خود،مولکول کوچکی را یافتند که می‌تواند به مهار متاستاز سرطان روده بزرگ کمک کند.

آنها این کار را توسط مولکول‌ کوچکی انجام داده‌اند،که می‌تواند توانایی سلول های سرطانی را در تغییر شکل و حرکت کردن در سراسر بدن،از بین ببرد.این مولکول‌ها در آزمایش روی موش‌ها توانست میزان متاستاز سرطان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد،که با ادغام این روش با پرتو درمانی و شیمی درمانی میتوان به نتایج بهتر در درمان سرطان امیدوار بود،هرچند که به آزمایش‌های بیشتری نیاز است اما شاید در نهایت این آزمایش ها منجر به ارائه یک درمان جدید شود.
به گفته “رونالد راک”از پژوهشگران این پروژه:حتی اگر این روش بتواند نتایج را بین ۵ تا ۱۰ درصد بهبود بخشد،به افراد بسیاری کمک خواهد کرد.

هدف از انجام این پروژه:

هدف پژوهشگران در این پروژه یافتن راهی است تا این روند را متوقف کنند،که سرانجام بررسی های خود را در مورد مولکول کوچکی به‌نام 4_hydroxyacetophenone شروع کردند،که این مولکول پروتئینی بنام NM2C را در سلول های سرطانی فعال می‌کند،این پروتئین امکان تغییر شکل و حرکت در بدن را برای سلول فراهم می‌کند.فعال شدن این پروتئین به محبوس شدن آن منجر می‌شود و تضمین می‌کند که سلول،امکان حرکت در بدن را ندارد.

استفاده از این سلول ها باعث می‌شود که سلول‌های سرطانی در بدن حرکت نکنند و در نتیجه از بین بردن آنها با شیمی درمانی و پرتو درمانی راحت‌تر خواهد بود.

 

گردآوری:سیناخدایار

منبع:medicalxpress

مطالب بیشتر

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا