آکادمی بیوتکنولوژی

سلاح های بیولوژیک

نکات برگزیده
  • نکته
  • نکته2

ترور چیست؟

ترور به قتل عمد یا تروریسم هدفمند یک شخص عموماً در جهت دستیابی به اهداف سیاسی، اجتماعی یا دیگر اهداف ایدئولوژیکی اشاره دارد. افرادی که به صورت تروریست عمل می‌کنند، با استفاده از خشونت و ترس، سعی در ایجاد ناامنی و ناپایداری در جامعه دارند.
تروریسم و ترور از طریق حملات بمب‌گذاری، تیراندازی، بیوتروریسم، ربودن، تخریب ساختمان‌ها، حملات سایبری و سایر روش‌های مشابه صورت می‌گیرد. این کارها منجر به ترساندن جامعه و به هم ریختگی سیاسی و اجتماعی می‌شوند.

سلاح های بیولوژیکی چیست؟

سلاح‌ های بیولوژیک یا میکروارگانیسم‌هایی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها هستند و یا مواد سمی تولید شده توسط موجودات زنده که عمداً برای ایجاد بیماری و مرگ در انسان‌ها، حیوانات یا گیاهان تولید و منتشر می‌شوند.

عوامل بیولوژیکی و بیماری‌هایی مانند سیاه زخم، سم بوتولینوم و طاعون می‌توانند یک چالش مهم برای سلامت عمومی باشند و اگر قدرت انتقال و انتشار بالایی داشته باشند می‌توانند باعث مرگ و میر زیادی در مدت زمان کوتاهی و اپیدمی شوند.

علاوه بر کاربردهای نظامی استراتژیک یا تاکتیکی،از سلاح‌های بیولوژیکی می‌توان برای ترورهای سیاسی، آلودگی دام یا محصولات کشاورزی برای ایجاد کمبود مواد غذایی و زیان اقتصادی، ایجاد فجایع زیست محیطی، و ایجاد بیماری‌های گسترده، ترس و بی اعتمادی در میان عموم استفاده کرد.

سلاح‌ های بیولوژیک زیرمجموعه‌ای از کلاس بزرگ‌تری از سلاح‌ها را تشکیل می‌دهند که گاهی اوقات به عنوان سلاح‌های غیر متعارف یا سلاح‌های کشتار جمعی شناخته می‌شوند که شامل سلاح‌های شیمیایی، هسته‌ای و رادیولوژیکی نیز می‌شوند.

بیوتروریسم

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، بیوتروریسم استفاده برنامه ریزی شده و عمدی از گونه‌های بیماری زا از میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری ها، ویروس ها یا سموم آنها برای گسترش بیماری‌های تهدید کننده حیات در مقیاس انبوه به منظور ویران کردن جمعیت یک منطقه است.

تاریخچه بیوتروریسم و نگاهی به 3 دوره اصلی آن
در طول تاریخ، مواردی از استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در جنگ‌های مختلف گزارش شده‌است؛ در ادامه به سه نمونه از دوره‌هایی که بیوتروریسم در آن‌ها رخ داده است اشاره میکنیم:
1. جنگ جهانی دوم (1939-1945)
در طول جنگ جهانی دوم، تحقیقات و توسعه در زمینه سلاح‌های بیولوژیکی توسط بسیاری از کشورها، از جمله آلمان نازی و ژاپن انجام شد.
آلمان نازی به بررسی موادی مانند آنتراکس و کلستریدیوم دیفیسیل در طی جنگ پرداخت. ژاپن نیز در آزمایشگاه‌های خود بر روی افراد زنده و با استفاده از باکتری‌ها و ویروس‌ها مانند آنتراکس، آنفلوانزا و شیوع بوتولینوم تمرکز کرد.
2. جنگ سرد (1947-1991)
در طول جنگ سرد بین قدرت‌های آمریکا و شوروی، هر دو طرف به تحقیقات و توسعه در حوزه سلاح‌های بیولوژیکی پرداختند و به صورت جداگانه، برنامه‌های گسترده‌ای را برای توسعه سلاح‌های بیولوژیکی اجرا کردند.
در این دوره، تحقیقات بر روی آنتراکس، تولارمیا، بوتولینوم توکسین و ویروس‌هایی مانند ویروس آنفلوانزا انجام شد. پس از اتمام جنگ سرد، آمریکا و شوروی به توافقات بین‌المللی پیوستند که هدف آن کنترل و تقویت قوانین علیه سلاح‌های بیولوژیکی بود.
3. جنگ شیمیایی و بیولوژیکی در جنگ عراق (1980-1988) (2003-2011)
در طول جنگ بین عراق و ایران در دهه 1980 و همچنین جنگ عراق در دهه 2000، گزارش‌هایی از استفاده احتمالی از سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی توسط عراق به گوش رسید. عراق در دهه 1980 برنامه‌های تحقیقات و توسعه در زمینه سلاح‌های بیولوژیکی را آغاز کرد و از موادی مانند آنتراکس و بوتولینوم توکسین استفاده کرد. همچنین، در دهه 2000، گزارش‌هایی از استفاده احتمالی از سلاح‌های بیولوژیکی مانند آنتراکس و گاز سارین به وسیله رژیم صدام حسین در جنگ عراق وجود داشت.

نگاهی دیگر به سلاح های بیولوژیک و انواع آن

سلاح های بیولوژیک به طور کلی از دو بخش تشکیل می‌شوند:

یک، ارگانیسم ایجاد کننده بیماری (مانند باکتری‌ها، ویروس ها، قارچ‌ها، پریون‌ها یا ریکتزیا) یا سم (سموم حاصل از حیوانات، گیاهان یا میکروارگانیسم ها یا مواد مشابه تولید شده به صورت مصنوعی) که می‌تواند در سلاح های بیولوژیکی استفاده شود.

هر کدام ازین عوامل بیماری زا را می‌توان از حالت طبیعی خود ارتقا داد تا برای تولید انبوه، ذخیره سازی و انتشار به عنوان سلاح مناسب‌تر شوند مانند بیماری‌های “botulinum toxin”  “plague”  “rice blast”  “Rocky”  “Mountain spotted fever”.

طبقه بندی عوامل بیوتروریسم

دستهA :

عوامل با اولویت بالا شامل ارگانیسم‌هایی هستند که خطری برای امنیت ملی به شمار می‌روند، زیرا می‌توانند به راحتی منتشر یا از فردی به فرد دیگر منتقل شوند، منجر به نرخ مرگ و میر بالا شوند، و پتانسیل تأثیرات عمده بر سلامت عمومی را دارند. آنها ممکن است باعث وحشت عمومی و اختلال اجتماعی شوند و نیاز به اقدامات ویژه برای آمادگی بهداشت عمومی دارند.

از بیماری‌های که در این رده قرار می‌گیرند می‌توان به سیاه زخم (باسیلوس آنتراسیس)، بوتولیسم ، طاعون ، آبله ، تولارمی اشاره کرد.

دسته B:

دومین عوامل دارای اولویت شامل مواردی هستند که انتشار نسبتاً آسانی دارند، منجر به نرخ مرگ و میر متوسط و نرخ مرگ و میر پایین می‌شوند و نیاز به نظارت بیشتر بر بیماری دارند.

از جمله بیماری‌های در این رده قرار میگیرند می‌توان به تب کیو، سم ریسین ، انتروتوکسین استافیلوکوک B و تب تیفوس اشاره کرد.

دسته C:

سومین عوامل با اولویت بالاتر شامل پاتوژن‌های نوظهور است که می‌توانند برای انتشار انبوه در آینده مهندسی شوند، زیرا در دسترس هستند، به راحتی تولید می‌شوند،  انتشار و پتانسیل برای نرخ بالای عوارض و مرگ و میر و تأثیر عمده بر سلامتی را دارا هستند.

بیماری‌های عفونی نوظهور مانند ویروس نیپا و ویروس هانتا، و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (سویه های مقاوم به چند دارو)  در این دسته قرار می‌گیرند.

دومین بخش از سلاح‌های بیولوژیک، مکانیسم تحویل آن است. سیستم های تحویل سلاح‌های بیولوژیکی می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. از گذشته تا به امروز، موشک‌ها، بمب‌ها، نارنجک‌های دستی و راکت‌ها برای ارسال سلاح‌های بیولوژیکی ساخته شده‌اند؛ همچنین برخی مخازن اسپری را برای نصب در هواپیما، اتومبیل، کامیون و قایق طراحی کردند.

راه‌های انتشار عوامل بیولوژیک در یک حمله تروریسی
منتشر کردن عوامل بیولوژیک در یک حمله تروریستی می‌تواند از طریق راه‌های مختلفی صورت بگیرد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:
ذرات هوا
تروریست‌ها می‌توانند عوامل بیولوژیکی را به صورت ذرات کوچک در هوا منتشر کنند. این ذرات می‌توانند از طریق سیستم‌های تهویه مطبوع، دستگاه‌های اسپری، بمب‌های دست‌ساز منتشر شوند. با تنفس افراد، عامل بیولوژیک وارد بدن می‌شود و عفونت را در دستگاه تنفسی یا در سایر اعضای بدن ایجاد می‌کند.
آب
حمله‌کنندگان می‌توانند عوامل بیولوژیکی را در سیستم‌های آبی شهری، منابع آب، مخازن آب یا حتی آب نوشیدنی منتشر کنند؛ افرادی که از این آب استفاده می‌کنند، ممکن است عفونت را دریافت کنند و بیمار شوند.
مواد غذایی
تروریست‌ها ممکن است عوامل بیولوژیکی را در مواد غذایی، مانند محصولات لبنی، آجیل، نان، آبمیوه و غیره قرار دهند. افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند، ممکن است به عوارض جانبی و عفونت مبتلا شوند.
تماس مستقیم
تروریست‌ها می‌توانند مستقیماً با استفاده از نمونه‌های بیولوژیکی، مانند خون یا ترشحات بدنی آلوده، در تماس مستقیم با افراد دیگر، مانند لمس یا تزریق، عامل بیماری را منتقل کنند.
عوامل حامل
در برخی موارد، عوامل بیولوژیکی می‌توانند روی اشیا یا سطوح قرار بگیرند و زمانی که افراد با این اشیا در تماس می‌باشند، عامل بیماری منتقل می‌شود.

ارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری‌های مهم

  1. سیاه زخم (Anthrax)
  • عامل ایجاد کننده بیماری Bacillus antracis ß ß نوعی انگل
  • مکان یا زمانی که سلاح مورد استفاده قرار گرفته است ß جنگ جهانی اول / جنگ جهانی دوم / اتحاد جماهیر شوروی، 1979 / ژاپن، 1995 / ایالات متحده آمریکا، 2001
  1. بوتولیسم – مسمومیت غذایی حاد (Botulism)
  • عامل ایجاد کننده بیماری ß Clostridium botulinum ß نوعی سم
  1. تب هموراژیک (Haemorrhagic fever)
  • عامل ایجاد کننده بیماری ß Marburg virus ß نوعی ویروس
  • مکان یا زمانی که سلاح مورد استفاده قرار گرفته است ß برنامه تسلیحات زیستی شوروی
  • عامل ایجاد کننده بیماری ß Yersinia pestis ß نوعی باکتری
  • مکان یا زمانی که سلاح مورد استفاده قرار گرفته است ß اروپا قرن چهاردهم
  1. طاعون (Plague)
  • عامل ایجاد کننده بیماری ß Yersinia pestis ß نوعی باکتری
  • مکان یا زمانی که سلاح مورد استفاده قرار گرفته است ß اروپا قرن چهاردهم / جنگ جهانی دوم
  1. ابله (Smallpox)
  • عامل ایجاد کننده بیماری ß Variola major ß نوعی ویروس
  • مکان یا زمانی که سلاح مورد استفاده قرار گرفته است ß آمریکای شمالی قرن هجدهم
  1. تولارمی (Tularemia)
  • عامل ایجاد کننده بیماری ß Francisella tularensis ß نوعی باکتری
  • جنگ جهانی دوم

 نگاهی دقیق تر به چند سلاح های بیولوژیکی مهم

سیاه زخم (Anthrax)

سلاح های بیولوژیک- سیاه زخم

باکتری باسیلوس آنتراسیس که باعث سیاه زخم می‌شود، یکی از کشنده ترین عواملی است که به عنوان یک سلاح بیولوژیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) به عنوان یک عامل رده A طبقه بندی شده است که خطر قابل توجهی برای امنیت ملی ایجاد می‌کند.

هاگ سیاه زخم گرم مثبت و میله‌ای شکل  هستند که به طور طبیعی در خاک یافت می‌شوند و  می‌تواند در آزمایشگاه تولید شوند و برای مدت طولانی در محیط باقی بمانند.

سیاه زخم به عنوان یک سلاح زیستی برای حدود یک قرن است که با پودر، اسپری، غذا و آب مخلوط شده است و هاگ‌های نامرئی، عفونی، بی بو و بی مزه سیاه زخم را به یک سلاح زیستی انعطاف پذیر تبدیل می‌کند.

نامه‌هایی که حاوی پودر سیاه‌ زخم بود در سال 2001 عمداً از طریق سیستم پستی ایالات متحده فرستاده شد که بر 22 نفر تأثیر گذاشت که از این تعداد پنج نفر جان باختند.

سم بوتولینوم (Botulinum toxin)

بوتولیسم یک بیماری فلج کننده عضلانی جدی است که توسط سم عصبی تولید شده توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این باکتری به طور طبیعی در خا‌ک‌های جنگلی، رسوبات کف دریاچه‌ها و نهرها و مجرای روده برخی از ماهی ها و حیوانات یافت می‌شود.

بوتولیسم باعث ایجاد بیماری از طریق یک مسیر مشترک می‌شود که باعث ضعف عضلانی، مشکل در صحبت کردن و بلع، و دید دوگانه و تاری می‌شود.

تولید بوتولینوم نسبتاً آسان است و قدرت و کشندگی بالایی دارد. این سم می‌تواند از طریق آلودگی آب و منابع غذایی توزیع شود. یک گرم سم بوتولینوم در صورت استنشاق می‌تواند بیش از یک میلیون نفر را بکشد.

تصور می‌شود که یک گروه ژاپنی در طی یک جنگ بیولوژیکی در طول اشغال منچوری، اسیران جنگی را با سم بوتولینوم آلوده کرده‌اند.

پیشرفتهای تکنولوژیکی

علاوه بر نگرانی‌ها مبنی بر توسعه یا استفاده از سلاح‌ های بیولوژیک توسط کشورها، پیشرفت‌های فناوری اخیر می‌تواند احتمال دستیابی یا تولید این سلاح‌ها توسط گروهک‌های غیردولتی مستقل، از جمله افراد یا سازمان‌های تروریستی را افزایش دهد.

در عمل، اگر یک رویداد بیماری مشکوک رخ دهد، تعیین اینکه آیا علت آن طبیعت، یک حادثه، خرابکاری، یا یک عمل جنگ بیولوژیکی یا تروریسم بوده است، دشوار خواهد بود.

ارتش آلمان اولین ارتشی بود که در طول جنگ جهانی اول از سلاح های کشتار جمعی، چه بیولوژیکی مانند عملیات مخفی با استفاده از سیاه زخم و چه شیمیایی استفاده کرد، اگرچه حملات آنها با سلاح‌های بیولوژیکی در مقیاس نسبتاً کوچک بود و موفقیت خاصی نداشت.

نمونه‌هایی از جنگ بیولوژیک در طول هزاره گذشته

1155 ß امپراطور بارباروسا چاه های آب را مسموم کرد (تورتونا، ایتالیا)

1346 ß مغول‌ها اجساد قربانیان طاعون را بر فراز دیوارهای شهر کافا، شبه جزیره کریمه منجنیق کردند

1495 ß اسپانیا شراب را با خون بیماران جذامی مخلوط کرد تا به دشمنان فرانسوی خود، ناپل، ایتالیا بفروشد.

1675 ß اولین معامله بین نیروهای آلمانی و فرانسوی برای عدم استفاده از “گلوله های سمی”

1763 ß بریتانیایی‌ها پتوهای بیماران آبله را بین بومیان آمریکا توزیع کردند

1797 ß ناپلئون دشت‌های اطراف مانتوا، ایتالیا را زیر آب گرفت تا شیوع مالاریا را افزایش دهد.

نکات لازم در مقابله و نحوه‌ی مقابله

رویارویی موفقیت آمیز با چالش های بیوتروریسم نیازمند پاسخی چند جانبه است. هیچ رویکرد واحدی به خودی خود موفق نخواهد بود.

اقدامات کلیدی برای مقابله با بیوتروریسم شامل موارد زیر است:

بازدارندگی (اطمینان از مجازات برای عمل انجام شده):

سنای ایالات متحده “قانون بیوتروریسم سال 2002” را تصویب کرد. بر اساس این قانون، یک عنصر اساسی آمادگی ملی در برابر بیوتروریسم وجود دارد و آن تمرکز بر ایمنی دارو، غذا و آب در برابر عوامل بیولوژیکی و سموم است.

پیشگیری (کاهش فرصت):

در حال حاظر، اقدام در سطح بین‌المللی و ملی  در قوانین و معاهدات بین‌المللی برای مهار یا جلوگیری از حملات سلاح‌های بیولوژیکی دارای خلا است.

سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی (NDMA) آمادگی خود را آغاز کرده است تا گامی در جهت چپیشگیری از بیوتروریسم بردارد، اما اذعان دارد که همکاری بیشتری از سوی شرکت‌ها و جوامع مورد نیاز است.

ابن سازمان بیان کرده است که به منطور این هدف، باید بخشی از از نیروهای دولتی را در مناطق محتلف آموزش ببینند تا اطمینان حاصل شود که شیوع و سایر موارد اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی با سرعت بیشتری شناسایی و بررسی می‌شوند و اقدامات بین المللی جمعی برای حمایت از کشورهای آسیب دیده برای مهار این بیماری انجام می‌شود.

نگرانی‌های بین المللی در خصوص استفاده از سلاح‌های بیولوژیک

در اواخر دهه 1960، نگرانی‌های عمومی و کارشناسان در سطح بین المللی در مورد ماهیت غیرقابل پیش بینی، خطرات اپیدمیولوژیک و فقدان اقدامات کنترل اپیدمیولوژیک برای سلاح‌های بیولوژیکی مطرح شد.

علاوه بر این، اطلاعات بیشتری در مورد برنامه‌های مختلف تسلیحات بیولوژیکی ملی آشکار شد و بدیهی بود که پروتکل 1925 ژنو در کنترل تکثیر سلاح‌های بیولوژیکی بی‌اثر بود.

در ژوئیه 1969، بریتانیا پیشنهادی را به کمیته خلع سلاح سازمان ملل ارائه کرد که در آن لزوم ممنوعیت توسعه، تولید و ذخیره سلاح‌های بیولوژیکی را تشریح می‌کرد.

علاوه بر این، در این پیشنهاد اقداماتی برای کنترل و بازرسی و همچنین رویه‌هایی که در صورت تخلف باید رعایت شود، پیش بینی شده بود.

اندکی پس از ارائه پیشنهاد بریتانیا، در سپتامبر 1969، کشورهای پیمان ورشو به رهبری اتحاد جماهیر شوروی پیشنهاد مشابهی را به سازمان ملل ارائه کردند. با این حال، این پیشنهاد فاقد مقرراتی برای بازرسی بود.

دو ماه بعد، در نوامبر 1969، سازمان بهداشت جهانی گزارشی را در مورد عواقب احتمالی استفاده از عوامل جنگ بیولوژیکی منتشر کرد.

استفاده از عوامل بیولوژیکی به عنوان سلاح یک نگرانی جدی است و با اینکه دو معاهده کلی و اصلی بین‌المللی سلاح‌های بیولوژیکی را در سال‌های 1925 و 1972 غیرقانونی اعلام کردند، اما تا حد زیادی نتوانستند کشورها را از انجام تحقیقات تسلیحات تهاجمی و تولید گسترده سلاح‌های بیولوژیکی بازدارند و تصور بر این است خطر استفاده از این عوامل در یک حمله تروریستی در حال افزایش است.

نظارت و ارزیابی (تشخیص یا آگاهی اولیه) با روش های اپیدمیولوژیک

قبل از هر رویدادی، مقامات بهداشت عمومی باید سیستم‌های نظارتی را پیاده‌سازی کنند تا بتوانند الگوهایی را که می‌توانند تظاهرات اولیه یک حمله جنگ بیولوژیکی را نشان دهند، تشخیص دهند. سیستم باید به موقع، حساس، خاص و کاربردی باشد.

فعالیت نظارتی می‌تواند شامل استفاده از اطلاعات، که به عنوان سرنخ‌های اپیدمیولوژیک جنگ بیولوژیکی احتمالی در نظر گرفته می‌شود باشد مانند:

– هنگامی که بیماری شدیدتر از حد معمول برای یک پاتوژن خاص است یا عدم پاسخگویی به درمان استاندارد اتفاق می‌افتد.

– راه‌های غیرمعمول قرار گرفتن در معرض یک پاتوژن، مانند مسیر استنشاقی برای بیماری‌هایی که معمولاً از طریق تماس‌های دیگر رخ می‌دهند.

– بیماری که برای یک منطقه جغرافیایی خاص یا فصل انتقال غیرمعمول است.

–  بیماری معمولاً توسط ناقلی که در ناحیه محلی وجود ندارد منتقل می‌شود.

– بیماری که برای یک گروه سنی غیرعادی است.

– سویه‌ها یا گونه‌های غیرمعمول ارگانیسم‌ها یا الگوهای مقاومت ضد میکروبی متفاوت از آنچه در حالت معمول وجود دارد، هستند.

– شیوع بیماری با تأثیر مشترک بین انسان و دام.

– وجود بیماری‌های متعدد در یک بیمار، که نشان می‌دهد از عوامل ترکیبی در این رویداد استفاده شده است.

– اپیدمی‌های متعدد همزمان یا سریالی بیماری‌های مختلف در یک جمعیت.

در اخر، امید است که اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سلاح‌های بیولوژیک و بیوتروریسم هرچه بیشتر در دستور کار قرار بگیرند و بودجه‌ای جداگانه به این مساله اختصاص داده شود.

نویسنده: زهرا جهان‌بخش

تهیه شده در آکادمی بیوتکنولوژی ایران

منبع1

منبع2

منبع3

منبع4

منبع
امین

‫13 نظرها

  1. احتمال زیاد
    چون طبق گفته خودشون از طریق سوپ خفاش به انسان ها رسیده و اگه داخل سوپ بود که تو اون حرارت بالا باید از بین میرفت!ولی ….

  2. روی هوا نمیشه گفت ایا این ویروس دست سازه یا نه.باید توالی یابی شه سکانساش. مقایسه شه با جاهای دیگه که این ویروس بوده .در کل از کشوری که تونست با شرکت مونستانته کشاوزی هندا نابود کنه و با یک بمب تو یه چشم بهم زدم 200 هزار نفرا تو ژاپن از پا دراره خیلی دور از زهن و قیر منتظره نیس. بوی جنگ عوض شده دور شدیم از زمانی که توم تانک در کار بود وظیفمونه تو این زمینه ها هم توان مندی باشیم با اینکه واقعاااا عقبیم

  3. بنظر من هم اینکه از این ویروس بعنوان سلاح بیولوژیک استفاده بشه هست ولی در رابطه با دستکاری های ژنتیکی برای ساختن این ویروس جدید احتمالش کم هست به چند دلیل
    1) خانواده کوروناویریده رتروویروس هستن پس ژنوم RNA دارند و همونطور که میدونیم در این گروه از ژنوم ها تغییرات و موتاسیون بشدت سریع و زیاد اتفاق میفته که همین امر این ویروس رو غیرقابل پیشبینی و غیرقابل کنترل میکنه
    2) دستکاری RNA بشدت سخت و غیرقابل پیشبینیه و تقریبا کنترل روند دستکاری اگر نگیم غیرممکن ولی پیچیدست و دستکاری ژنوم DNA ساده تر و سریعتره و میشه کنترل بیشتری روی روند کار داشت
    3) بنظر عقلانی نمیاد که وقتی باکتری ها و ویروسهای خطرناکتری وجود دارن که درمانی براشون نیست و سریعتر منتشر میشن کسی این زحمت رو به خودش بده و ویروس جدیدی بسازه درحالیکه میتونه از اون گروه های خطرناک و بشدت کشنده بدون درمان و واکسن استفاده کنه
    و به نظر بنده هیچکسی این ریسک رو نمیکنه که ویروسی تا این حد متغیر بسازه که نه بشه کنترلش کرد نه پیشبینی کرد که وضعیت موتاسیون اون ویروس در یک هفته آینده چطوریه درحالیکه گزینه های بشدت راحتتری هم وجود دارن
    و اگر بحث واکسن ساختن و پولدار شدنه مطابق چیزی که گفته شد این ویروس بشدت ناپایدار و متغیره و با جهش هایی که در ژنوم خودش ایجاد میکنه نمیشه پیشبینی کرد آیا واکسنی که از قبل براش آماده شده هیچ تاثیری داره یا نه
    با تشکر

  4. بالقوه امکان داره کوید۱۹ به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده بشه ولی نمیشه به قطع گفت کوید۱۹ به عنوان سلاح بیولوژیک و هدفمند شیوع پیدا کرده
    ممکنه در اثر رعایت نکردن ایمنی زیستی شیوع پیدا کرده

    البته ایم رو هم باید درنظر بگیریم که سازنده ی سلاح بیولوژیک، هیچوقت قصد نداره سلاح رو به سمت خودش بگیره و موجب قتل عام مردم خود کشورش بشه اونم در حالی که هیچ دفاعی در مقابله باهاش نداشته باشه
    پس سازنده همچین سلاحی، اول باید پاد زهر رو بسازه و بعد ازش استفاده کنه و الا ممکنه خود‌شم آسیب ببینه
    کوید ۱۹ هم چون RNA داره و نرخ جهش فوق العاده ای داره، منطقی نیست که به عنوان سلاح ازش استفاده کرد
    یک مثال:
    استفاده یک کشور از این ویروس ب عنوان سلاح بیولوژیک مثل اینه که دشمنات تو یه اتاق جمع شده باشن و تو اول شیر گاز رو از بیرون اتاق باز کنی و بعد خودت بدون ماسک تنفسی بری وسط دشمنات بشینی و در اتاقو قفل کنی و منتظر باشی همشون بمیرن… این یعنی خریت

    البته با تمام این موارد، چین تا الان به بهترین وجهه تونسته اونو کنترل کنه هرچند چند هزارتایی رو از کشورش کشت ولی بازم ممکنه براش سودمند باشه
    چه جوری؟؟؟
    متن زیر رو من ننوشنم و فقط کپی کردم ولی قابل تامله
    #سیاست_کثیف

    بعد از یک هفته سکوت رئیس جمهور چین
    جلوی دوربین ظاهر شد و گفت:

    حاضره هرکاری برای نجات کشورش انجام بده
    و کرونا که باعث سقوط آزاد و ارزش سهام
    شرکت های اروپایی و آمریکایی شده رو بلایی
    وحشتناک توصیف کرد!

    و چند روز بعد دوباره در برابر رسانه‌ها با چهره‌ای آرومتر و با لبخندی روی لب‌هایش گفت که چین به رسم همکاری حاضر [سهام تمام شرکت‌های خارجی که چین رو ترک کردن بخره]
    و این درحالی بود که ارزش سهام این شرکت‌ها به پایین‌ترین میزان رسیده بود!!

    شرکت‌های خارجی وقتی فهمیدند تو چه دامی افتادند که کار از کار گذشته بود
    و دیگه جایی تو بازار عظیم چین نداشتن!

    این یعنی گمراه‌سازی سیاسی با استفاده از سناریوی دراماتیک که به دقت توسط چین طراحی شده بود.

    در طی این مدت تعدادی از ویروس شناسان در کشورهای مختلف و حتی در خود کشور چین از جمله “بوتائو شیائو” و “لی شیائو” اعلام کردند
    که کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است!
    و همچنین در آمریکا سناتور تام کاتن با شیوع
    کرونا چین رو به ساخت سلاح بیولوژیکی متهم کرد.

    چینی‌ها خفاش رو خام نمی‌خورن و ویروس کرونا
    با حرارت از بین میره پس چرا؟؟
    ویروس کرونا کودکان زیر ۱۰ سال رو مبتلا نمی‌کنه چون بچه ها نسل آینده هر کشوری هستند و هیچ کشور عاقلی نسل آینده‌ی کشورش رو به خطر نمیندازه؛ دلیل اینکه بیشتر مبتلایان از افراد بیمار و مُسن و ضعیف جامعه هستن اینه که این ویروس اینطوری طراحی شده و قرار بوده همینطوری عمل کنه!
    چون افراد مُسن و از کار افتاده به خاطر حقوق بازنشستگی و خدمات پزشکی و بیمه برای حکومت‌ها بار اضافی مالی دارند و باید حذف بشن!
    و همچنین جوان‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف که توان کارگری یا پول درمان ندارن در قبال حقوق شهروندی و امتیازی که دریافت می‌کنند نه خدمتی می‌کنند نه مالیاتی میدن و نه به درد خدمت به طبقه‌ی اشراف میخورن پس اونا هم باید
    بمیرن تا حذف بشن!
    همچنین این روزها بحث داغ انتخاباتی در آمریکا
    شیوع ویروس کرونا هست و دموکرات با وعده های جلوگیری از همه گیری این ویروس امید به
    شکست ترامپ دارند که ضربه های مهلک به اقتصاد چین وارد کرده در این سه سال

    چین در ابتدای شیوع ویروس کرونا سکوت کرد اما نه برای کتمان برای اینکه از تکثیر ویروس مطمئن بشه!

    بیرون دادن ویدئوهای ساخت بیمارستان در ۱۰ روز و غیره هم توسط خود دولت چین صورت گرفت
    چین تا چند هفته یا نهایتا چند ماه دیگه داروی
    درمان این بیماری ترسناک رو بیرون میده
    و سود هنگفتی از این کار به دست میاره!
    سودی واقعا هنگفت و افسانه‌ای… که چندین برابر ضرر اقتصادی که در ماه گذشته متحمل شده

    و البته محبوبیت کالاهای چینی رو هم با ساخت
    این داروها افزایش می‌ده

    چین با این کار یک پیام مهم برای دنیا داره
    و اون اینه که:
    اگر بخواد میتونه تمام مردم دنیارو بکشه
    بدون اینکه از موشک یا حتی یک گلوله استفاده کنه!
    و این واقعا ترسناکه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا