اخبار

رقابت کرونا ویروس های جهش یافته

رقابت سارس کرونا ویروس2  (SARS-CoV-2 ) جهش یافته، قابلیت انتقال ویروس­ های جهش یافته جدید را به طور دقیق ارزیابی می­کند.

جهش­ های سارس کرونا ویروس 2 چقدر خطرناک است؟  یک تیم بین­ المللی از محققان موسسه ویروس­ شناسی و ایمونولوژی امنیت مواد غذایی فدرال و مرکز دامپزشکی BLV و دانشگاه برن سوئیس، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا، و موسسه فردریش-لوفر آلمان ، روشی را ایجاد کرده ­اند که می­تواند انتقال پذیری ویروس ­های جهش یافته­ ی جدید را به طور دقیق ارزیابی کند.

جهش ویروس ها یک بحث جدید نیست.

قبل از ظهور جهش­ های جدید کرونا ویروس، مانند نسخه انگلیسی B.1.1.7 ، نوع دیگری از سارس کرونا ویروس2 به اسم D614G از سارس کرونا ویروس2 اولیه جهش یافته بود که باعث همه­ گیری شد. D614G به سرعت گسترش یافت تا به فراوان ترین نوع در جهان تبدیل شود و این جهش در همه­ ی ویروس­ های نوظهور باقی خواهد ماند. یک تیم بین­ المللی شامل محققان از دانشگاه برن، قادر هستند که از طریق  مدل­های آزمایشگاهی و حیوانی نشان دهند که چرا نوع D614G توانست به جایگاه بالاتری نسبت به سارس کرونا ویروس2 اولیه برسد. Volker Thiel از موسسه ویروس شناسی و ایمونولوژی، یکی از چها نویسنده اصلی این مطالعه، می­گوید: روش ما همچنین این امکان را به ما می­دهد تا جهش­ های نوظهور مانند نوع انگلیسی B.1.1.7 را بهتر و سریعتر تشخیص دهیم.

این یافته ­ها برای ارزیابی خطر جهش ­های جدید که به فراوانی در حال اتفاق افتادن هستند، بسیار مهم است؛ همانطور که نشان می­دهند چگونه توانایی انواع ویروس ­ها منجر به انتقال بیشتر آن­ها می­شود. نتایج اولیه زودتر منتشر شدند که امکان بحث علمی در مورد آنچه که به عنوان نسخه­ های پیش از انتشار شناخته می­شوند را فراهم کرد. نتایج این مطالعه به طور کامل در مجله نیچر چاپ شده است. جهش نوع D614G در پروتئین اسپایک (spike protein) ویروس اتفاق می­افتد که اتصال ویروس به سلول انسانی  را آسا­تر می­کند.

محققان موسسه ویروس­شناسی و ایمونولوژی و آزمایشگاه David E. Wentworth در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آتلانتا (ایالت متحده آمریکا) ، برای اولین بار با استفاده از کشت سلول­ های انسانی قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و همچنین بینی، نشان دادند که نوع D614G نسبت به ویروس اولیه با شدت بیشتری به سلول متصل شده و همچنین سریعتر تکثیر می­شود. همچنین تکثیر زیاد نوع D614G در vivo، موش آزمایشی این مطالعه، تایید شد. این آزمایشات همچنین در موسسه ویروس­شناسی و ایمونولوژی در گروه Charaf Benarafa  انجام شد.

novelcoronavirus optimized

جهش جدید به وضوح شایع است.

گسترش سارس کرونا ویروس2 می­تواند در حیوانات دیگر نسبت به موش بهتر مطالعه شود. همسترها و راسوهای اهلی در تحقیقات مربوط به بیماری­های عفونی به خوبی ثابت شده­اند و مخصوصا مدل­های حیوانی مناسبی هستند. برای مقایسه دو نوع، مخلوطی از مقدار مساوی سارس کرونا ویروس2 اولیه و نوع D614G تحت بیهوشی سبک به بینی هر حیوان وارد شد. بعد از یک روز، حیوانات عفونی شده­ی آزمایشی با دیگر حیوانات سالم از همان گونه به عنوان گروه شاهد، در یک مکان قرار داده شدند تا انتقال هر دو نوع ویروس در رقابت مستقیم با یکدیگر بررسی شود. آزمایش به طور کلی با شش جفت حیوان تکرار شد. تقریبا در همه­ی گروه حیوانات شاهد، نسبت انتقال سارس کرونا ویروس2 توسط نوع D614G در ابتدا بسیار قابل توجه بود.

تمایز بین این دو نوع ویروس، به وسیله ­ی آخرین فناوری توالی یابی و تکنیک­ های PCR توسط تیم مارتین بیر در موسسه فردریش لوفر، موسسه تحقیقات فدرال بهداشت حیوانات در Greifswald-Insel Riems (D)،  انجام شد. Volker Thiel می­گوید: تحقیقات ما برجسته است زیرا ما توانستیم انتقال کارآمدتر نوع جهش یافته را در مقایسه مستقیم با نوع اولیه تشخیص دهیم.

آزمایش توانایی برای ایجاد جهش­ های بیشتر

این رویکرد می­تواند حتی برای آزمایش یک جهش یا ترکیب خاصی از جهش­ ها که در حال حاضر در تعدادی از ویروس­ ها در حال اتفاق افتادن است ، استفاده شود. موسسه ویروس­شناسی و ایمونولوژی بر فناوری کلون کردن که یک سال پیش در دانشگاه برن توسعه یافت، متکی است؛ که بر اساس آن سارس کرونا ویروس 2 می­تواند به طور دقیق در آزمایشگاه تولید شود. به عنوان مثال ویروس انگلیسی، نه برای یک جهش بلکه برای بیش از چهارده جهش، که هشت جهش آن در پروتئین اسپایک اتفاق می­افتد شناخته می­شود. بنابراین، با کمک فناوری کلون کردن هر تعداد جهش از انواع مختلف را می­توان تولید و برای رقابت در برابر یگدیگر در کشت سلولی موجود یا مدل حیوانی استفاده کرد. نتایج نشان می­دهد که چگونه یک جهش بر توانایی و قابلیت انتقال انواع جدید ویروس­ها تاثیر می­گذارد. Volker Thiel می­گوید: روش آزمایش ما این امکان را می­دهد تا چرایی ایجاد انواع ویروس­ های نوظهور دیگر را به سرعت بررسی کنیم.

گردآورنده:مژگان احمدی

مترجم:مریم نجفیان

منبع:bionity.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا