اخبار

خفاش ها و بیماری های عجیب و غریب!!!

ممکن است برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چرا بیشتر بیماری های عجیب و غریب از خفاش ها هستند!! برای گرفتن جواب این سوال ادامه مطلب را بخوانید .

در سال های گذشته انسان ها با بیماری های عجیب و غریب و خطرناک بسیاری مواجه شده اند ؛ ابولا(EBola) ، سارس (Sars) و حالا هم کرونا (covid 19) .

وقتی درباره هرکدام از این بیماری ها بیشتر تحقیق می کنیم متوجه می شویم که همه این بیماری ها از خفاش ها منتقل شده است .خفاش زال - albino bat

چرا خفاش ها ؟!

در واقع خفاش ها تنها پستاندارانی هستند که می توانند پرواز کنند و به این معنی است که برای پرواز کردن به انرژی خیلی زیادی احتیاج دارند که تقریبا ۲۰ برابر انرژی پستانداران دیگر در ابعاد مشابه می باشد .

چون پرواز کردن کار خیلی سختی می باشد بدن خفاش ها به گونه ای است که بتواند این انرژی را به راحتی تهیه کند.
اما وقتی این انرژی به صورت روزانه تولید و مصرف می شود اتفاق دیگری رخ می دهد ، آن هم ترشح یک ماده ی شیمیایی به نام R.O.S می باشد که به DNA حمله میکند و اتم های هیدروژن آن را دریافت می کند .

طبیعتا سیستم ایمنی بدن خفاش نمی توانست با آن کنار بیاید زیرا این اتفاق باعث مرگشان می شد ، پس برای بقا سیستم ایمنی بدنشان قوی شده و می تواند R.O.S ها را حذف کند و به این ترتیب باعث شده که خفاش ها یکی از قوی ترین سیستم ایمنی و دفاعی دنیای حیوانات را داشته باشند ، به همین خاطر هیچ ویروسی نمی تواند باعث مرگ آن ها شود.

اما تا زمانی که توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی و نابود شود می تواند خود را به موجودات دیگر برساند و چون خفاش ها موجوداتی اجتماعی هستند بیماری هل خیلی زود بین آن ها پخش شده و گسترش می یابد .خفاش - bat

ویروس ها برای زنده ماندن درون بدن موجودات زنده به شرایط خاصی احتیاج دارند که یکی از آن ها دمای مناسب است ، وقتی خفاش ها پرواز می کنند برای تهیه انرژی آن سوخت و ساز بدن آن ها به حدی بالا می رود که باعث افزایش دمای بدن آن ها به مقدار خیلی زیادی می شود و طبیعتا در این دما ویروس ها از بین می روند ، اما تعدادی از این ویروس ها نیز جهش یافته و به حالت قوی تری از خودشان تبدیل می شوند که می توانند در شرایط نامناسب هم زنده بمانند .

این ویروس ها وقتی به موجودات دیگری مانند انسان ها انتقال می یابند با قدرت بیشتری به آن ها حمله کرده و آسیب وارد می کنند .

ولی با همه این اتفاقات شاید با بررسی خفاش ها و درک عمل سیستم ایمنی آن ها بتواند به ما در رسیدن به یک سیستم ایمنی قوی تر و بهتر در برابر ویروس ها کمک کند .

گردآوری : مهدیه بازدار
منبع : Stringcast

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا