اخبار

جلبک های قهوه ای یا آنتی بیوتیک ها ؟!

جلبک ها از منابع زیستی بسیار ارزشمندی هستند که پتانسیل اقتصادی خوبی در تولید صنایع و محصولات جدید دارند. به عنوان مثال تنها در ژاپن و تنها در سال 1995 ،دویست و بیست هزار تن جلبک به عنوان غذای انسان مصرف شده است. جلبک ها سرشار از مواد مغذی ویتامین های گروه B   (تیامین ،ریبوفلاوین و نیاسین) آهن ،منیزیم و … میباشد. علاوه بر این جلبک ها خواص دارویی دارند که اهمیت مصرف آن ها را به عنوان غذا در سبد غذایی روزانه ،با توجه به بحران غذایی حال حاضر در جهان بالا میبرد. 

🔶جلبک ها به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

جلبک سبز (کلروفیتا)
جلبک قهوه ای( ردو فیتا)
جلبک قرمز (فئو فیتا)

lichen 5323493 640
لیچن نمونه ای از همزیستی قارچ با جلبک های سبز و سیانوباکتر ها یا تنها سیانوباکتر هاست

 

 

🔷جلبک های قهوه ای در سواحل جنوبی به وفور یافت شده و حاوی مواد زیستی بسیاری همانند مواد ضد میکروبی٫ ضد التهابی٫ ضد توموری می باشند.

 

جلبک های قهوه ای  پژوهش داخلی و مقایسه خواص  ضد میکروبی  با آنتی بیوتیک ها

 

پژوهشگران ایرانی جلبک های قهوه ای سواحل خلیج فارس جمع آوری و در آزمایشگاه عصاره گیری کردند سپس تاثیر آن را بروی ۷ گونه باکتریایی «استرپتوکوکوس اینیایی»، «یرسینیا راکری»، «آئروموناس هیدروفیلا»، «میکروکوکوس لوتئوس»، «استافیلوکوکوس اورئوس»، «سالمونلا تیفی‌موریوم» و «اشرشیا کلی» آزمایش کردند.

هم چنین آزمایشات را با آنتی بیوتیک های‌ اکسی‌تتراسایکلین، آموکسی‌سیلین و جنتامایسین بروی گونه های باکتریایی ذکر شده انجام ، سپس با نتایج عصاره جلبک مقایسه کردند.

یافته ها و نتایج نشان می دهد این عصاره توانایی ضد باکتریایی خوبی دارد به جز در گونه یرسینیا راکری.
خاصیت این عصاره از آنتی بیوتیک های ذکرشده کمتر است.

پژوهش ها بر فعالیت آنتی‌اکسیدانی عصاره  S. tenerrimum نشان داد ، که این عصاره فعالیت آنتی‌اکسیدانی کل، فنل کل، قدرت شلاته‌کنندگی ، مهار رادیکال آزاد و سوپراکسید دارد

بازنویسی: علیرضا صدیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا