اخبار

تشخیص دیابت زودرس نوع 1

شخیص دیابت زودرس نوع 1

به کمک روش single cell analysis (فناوری آنالیز تک سلولی ) پژوهشگران توانستند در بررسی مرحله ی پیش دیابتی، سلول های ضد انسولینِ T  و پاسخ خود ایمنی در دیابت نوع 1 را با هم مرتبط  نمایند.

( دیابت نوع 1 که در گذشته دیابت وابسته به انسولین نامیده می‌شد و هر سنی را در برگرفته ولی در کودکان و جوانان شایع‌تر می باشد. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ قادر به تولید انسولین کافی نیست. نوع 1 دربرگیرنده 5_10 درصد از انواع دیابت ها می باشد. در این نوع از دیابت تخریب سلولی سلول های بتا در پانکراس رخ می دهد.در دیابت نوع یک برخلاف دیابت نوع دو، وراثت نقش قوی ندارد و عمدتا به صورت اسپورادیک اتفاق می افتد و بیش تر از 75% بیماران دیابت نوع 1 فاقد خویشاوندان درجه یک مبتلا به این بیماری بوده ؛ اما لازم به ذکر است افرادی که هاپلوتایپ HLA-DR3 و HLA-DR4 را دارند، مستعد ابتلا به دیابت نوع 1 هستند.
در دیابت نوع 1، پانکراس  نمیتواند هیچ انسولینی ترشح کند، در واقع هورمونی که بدن را قادر می‌سازد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند انسولین می باشد. چنانچه قند موجود در خون نتواند وارد سلول‌ها شود، در رگ‌ها انباشته می شود و افزایش قند خون را به دنبال خواهد داشت. قند خون بالا به مرور زمان می‌تواند تأثیرات جبران ناپذیری را بر روی اعضای مختلف بدن بگذارد.)
در حدود 1.25 میلیون بزرگسال و کودک امریکایی به این بیماری خود ایمنی مبتلا بوده و میزان بروز آن در حال افزایش بوده که علت آن تا به امروز ناشناخته مانده است.
تشخیص مبتلا بودن شخص به این نوع از دیابت به طور معمول پس از ظاهر شدن علائم آن  یعنی هنگامی که فرد درگیر بیماری دیابت شده است، صورت خواهد گرفت؛ اگر  راهی برای تشخیص زود هنگام آن وجود داشت، یعنی افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند را تشخیص دهد، می توان امیدوار بود که شروع آن  به تاخیر بیافتد.
از میان بیمارانی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند، یک نشان ژنتیکی معین همواره در بین آنتی ژن های لوکوسیت انسانی (HLA) وجود دارد. این  پروتئین های HLA با نشستن روی سطح سلول ها تنظیم سیستم ایمنی را سبب میشوند. پروتئین جهش یافته ی HLA به قطعات انسولینی ساخته شده توسط سلول های بتا متصل گشته و به این طریق سبب شروع تخریب توسط سیستم ایمنی خواهد شد.
سرپرست این پژوهش《تایتون》گفت: این گروه برای نمایش عملکرد سلول و تنوع ژنتیک، DNA هر سلول T را توالی یابی نمودند. شایان ذکر است که تجزیه و تحلیل تک سلولی صورت گرفته هرگز برای این نوع از سلول ها انجام نشده بود و بدینوسیله اطلاعات تازه ای کشف شده است.
آن‌ها متوجه شدند که سلول‌های T ضد‌انسولین همواره در جزایر (ساختار‌های کوچک بافتی در پانکراس که سلول‌های بتا در آن قرار دارند) حضور دارند و یافته‌ ی کلیدی آن‌ مکانیسمی بود که “سوئیچ P9” را که به سلول‌های T اجازه‌ی تشخیص پروتئین جهش یافته HLA و حمله به سلول‌های بتا را می‌دهد، دوبرابر کردند.
قبل تر از آن مشخص نبود که سلول‌های T ضد انسولین از کجا منشا گرفته‌اند و برخی مشکوک هستند که امکان دارد در غدد لنفاوی پانکراس تولید شوند.
سلول‌های ایمنی مجهز به سوئیچ P9، فقط در اشخاصی که در مراحل اولیه‌ی مبتلا شدن به این بیماری هستند می توان تشخیص داد. پس آزمایش خون که وجود این سلول‌ها را نشان می‌دهد، می‌تواند سریعترین نشانه بیماری را فراهم کند و امکان درمان این بیماری را  ممکن سازد.
گردآوری: فاطمه علی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا