علمی

تاثیر باکتری های روده بر رشد مغز انسان

فهرست مطالب

تاثیر باکتری های روده بر رشد مغز انسان

◾” میکروبیوفای روده” یا” میکروبیوم”، اکوسیستم پیچیده باکتری ها،در روده انسان است، که در زمان تولد، این اکوسیستم وجود ندارد، اما پس از تولد رشد کرده و از طریق خوردن غذاهای مختلف در رژیم های غذایی، پیچیده تر میشود.

سلامت میکروبیوم روده و تاثیر آن بر مغز و سلامت جسمانی، که به آن محور روده مغز میگویند، موضوع بسیاری از تحقیقات امروزی است بطوری که طبق این تحقیقات، میکروب‌های روده‌ای ممکن است، نقش مهمی را در رشد مغز انسان، در سال‌های کودکی داشته باشند.

شواهدنشان می‌دهند،میکروب‌های روده‌ای تغییراتی را،در وزن بدن انسان و سلامت روح و روان و پیشگیری از پیشرفت بیماری های سیستم عصبی،مانند مالتیپل اسکلروز،اوتیسم ،آلزایمر،اسکیزوفرنی،پارکینسون و حتی چگونگی واکنش افراد، به دارو را،ایجاد کنند.

به نقل از نیو ساینتیست ، سوفی رولاند و همکارانش، در کالج “ولزلی” در ماساچوست، به تجزیه و تحلیلDNA میکروبی در مدفوع ۲۵۰ کودک،پرداختند و اطلاعات بدست آمده را با داده‌های مربوط به فعالیت مغز حاصل از fMRI (اسکن مغز) تطابق دادند.

▪️براساس گفته های رولاند، نتایج بدست آمده در کودکان زیر دو سال، نشان می‌دهد، بین فراوانی دو گونه “بیفیدوباکتریوم” و “مغز” ارتباط مهمی،وجود دارد.

باکتری “B. longum” با فعالیت در قسمت‌های مغز،مرتبط با سیستم ادراک و توجه،ارتباط دارد. برای میکروب دیگری نیز، به نام “B. pseudocatenulatum” پیوند با پیشرفت بهتری در قسمت زبان‌آموزی مغز بود.

▫️بیفیدوباکترها، باکتری‌های گرم مثبت و تولیدکننده‌ی اسید لاکتیک هستند،که بخش بزرگی از میکروفلور(میکرو ارگانیسم های موجود در سیستم گوارش) روده انسان و دیگر جانوران را، تشکیل می‌دهند.

تعداد این باکتری‌ها چند روز بعد از تولد که در مدفوع ظاهر می‌شوند، زیاد میشود، بطوری که نقش بسیار مهم و موثری در محدود نمودن تشکیل کلنی های اگزون و پاتوژن،ایفا میکنند.

بیفیدوباکترها غیر متحرک،گرم مثبت و در اشکال گوناگون و غیرهوازی،هستند.

“B. longum” یکی از شناخته‌شده‌ترین و متداول‌ترین گونه‌های بیفیدوباکترها است که هم در مدفوع نوزاد و هم افراد بالغ، دیده می‌شود.

▪️روولاند تأکید می‌کند،که هنوز نمی‌توان با تغییر دادن میکروبیوم‌های روده کودک به پیشرفت مغز آن‌ها،کمک شود. ممکن است، فرضیه‌ای وجود داشته باشد که افزایش“B. longum”به بخش زبان و توجه در مغز،کمک کند.
▫️مقدار B. longum در روده‌ی کودک،با تغذیه شیر مادر هم مرتبط است بطوری که شیرمادر با ایجاد این باکتری ها،در سیستم گوارش کودک،برای سلامتی او کمک میکند.

گام‌های بعدی برای پژوهش رولاند، که در کنفرانس ASM Microbe در سانفرانسیسکو ارائه شد، کودکان حداکثر هفت‌ساله را دنبال خواهد کرد. بر طبق این پژوهش رشد زودهنگام میکروبیوم روده، می‌تواند بر رشد مغز تاثیر بگذارد.

گرد آورنده: سولماز فرجی

دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

منبع : New scientist   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا