کارگروه رازی

افزایش خطر ابتلا به دیابت بعد کرونا !

افراد مبتلا به کووید-19 در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع2 هستند!

طبق یک مطالعهی جدید، افرادی که حتی از موارد خفیف کووید-19 رنج می‌برند با افزایش خطر ابتلا به دیابت در عرض یک سال پس از بهبودی از این بیماری مواجه هستند.

افزایش خطر ابتلا به دیابت بعد از کرونا

نبود فاکتور خطر ابتلا به دیابت قبل از ابتلا به کرونا

محققان دریافتند افرادی که مبتلا به کووید-19 بودند، در مقایسه با شرکت‌کنندگان در گروه کنترل، حدود ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت در یک سال پس از بهبودی بودند. اگر بیمار از یک عفونت جدی که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا ماندن در مراقبت های ویژه می‌شود، رنج ببرد احتمال ابتلا به دیابت افزایش می یابد.

نویسندهی ارشد این مطالعه گفت: «آنچه باعث شگفتی می‌شود این است که قبل از ابتلا به کووید-19 هیچ فاکتور خطر قبلی برای ابتلا دیابت در افراد دیده نشده‌است

این یافته‌ها به فهرست رو به رشدی از مطالعات اضافه می‌‌شود و نشان می‌دهد افرادی که از کووید-19 رنج می‌برند در معرض سایر مشکلات که برای سلامتی خطرساز است به ‌مدت طولانی قرار می‌گیرند. این خطرات شامل بیماری‌های قلبی، کلیوی و خستگی مزمن است.

این مقاله بیان می کند که حدود 1 تا 2درصد از افرادی که به کووید آلوده شده‌اند در نتیجه به دیابت مبتلا می‌شوند. محقق این مطالعه گفت که ممکن است این عدد ناچیز به نظر برسد، اما نزدیک به 80 میلیون نفر در ایالات متحده به کووید مبتلا شده اند و بیانگر این است که 000/800 تا 6/1 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که ممکن است این اعداد کمی متفاوت باشد.

پانکراس هدف جدید ویروس کرونا

مطالعات نشان می‌دهد که پانکراس انسان نیز می‌تواند هدف SARS-CoV-2 (کرونا ویروس نوع ۲) باشد. به دنبال عفونت کووید-19، کاهش تعداد گرانول‌های ترشحی انسولین در سلول‌های بتا و اختلال در ترشح انسولین تحریک شده با گلوکز مشاهده شده است. علاوه بر این، پس از بیماری کووید-19 برخی از بیماران مقاومت به انسولین و سطح گلوکز خونشان افزایش یافته بود با اینکه سابقهی قبلی دیابت نداشتند. عفونت SARS-CoV-2 ممکن است منجر به آزادسازی قوی مواد سیگنال دهندهی پیش التهابی (سیتوکین‌ها) شود. فعال شدن سیستم ایمنی ممکن است تا ماه‌ها پس از ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 ادامه داشته باشد و کارایی انسولین (عضله، سلول‌های چربی، کبد) را مختل کند.

با این حال تا به امروز مشخص نیست که آیا این تغییرات متابولیک گذرا هستند یا اینکه بیماری کووید-19 خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

نتیجه

این مطالعه نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به اثرات بلند مدت کووید-19  شود. هوشیاری بیشتر می‌تواند از مطب دکتر شروع شود و هر فردی که به این ویروس مبتلا شده است باید غربالگری شود.

این مطالعه آگاهی بیشتری را در میان پزشکان عمومی و متخصصان غدد، برای غربالگری بیماران مبتلا به کووید از نظر دیابت و سایر عوارض ایجاد می کند.

افرادی که به کووید مبتلا شده‌اند باید به دقت سلامت و تغییرات بدن خود را زیر نظر داشته باشند. اگرچه دیابت نوع 2 بعید است که برای اکثریت افراد مبتلا به بیماری خفیف کووید-19 مشکلی ایجاد کند اما محققان توصیه می کنند هرکسی که از کووید-19 بهبود یافته است مراقب علائم و نشانه‌های هشدار‌دهنده مانند خستگی، تکرر ادرار(که تحت تأثیر میزان مصرف مایعات نیست)، تاری دید و نوسانات عمدهی وزن باشند و به دنبال درمان فوری باشند.

اسما وفادار

ویراستار: فاطمه رحیمی

منابع

منبع ۱

منبع ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا