علمی

اعتیاد به شیرینی، چرا؟

اعتیاد به شیرینی، چرا؟

بیسکوییت، کلوچه، آبنبات، کیک و بستنی‌قیفی. دهانتان آب افتاد؟ آیا ولع خوردن شیرینی‌جات دارید؟ در مغز چه اتفاقی می‌افتد که مقاومت در برابر غذاهای شیرین را خیلی سخت می‌کند؟

 

مغز انرژی بیشتری نسبت به اعضای دیگر استفاده می‌کند و گلوکز، منبع سوخت آن است.

قند یک اصطلاح کلی برای تعریف مجموعه‌ای از مولکول‌ها به نام کربوهیدرات‌ها است. بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی کربوهیدرات هستند. تاثیر شکر بر مغز به‌ وسیله تجزیه و جذب شکر و کربوهیدرات‌های آن به وجود می‌آید.

 

وقتی شکلاتی را در دهانتان می‌گذارید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

یک شکلات بخورید. شکر موجود در آن گیرنده‌های طعم شیرین در دهانتان را فعال می‌کند. این گیرنده‌ها به ساقه اصلی مغز پیامی می‌فرستند و این پیام از آنجا به کرتکس، که محل پردازش طعم‌های مختلف است فرستاده می‌شود. هنگامی که پیام به کرتکس می‌رسد، سیستم پاداش مغز که مجموعه‌ای از فعالیت‌های الکتریکی و شیمیایی در مناطق مختلف مغز است فعال می‌شود و تاثیر شکر بر مغز شروع می‌شود. واحد ارزشی سیستم پاداش مغز یک ماده شیمیایی به نام “دوپامین” است. دوپامین در هنگام انجام فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌بریم افزایش می‌یابد. دریافت بیش از حد از آن، می‌تواند باعث اعتیاد شود.

در صورتی که شیرینی‌جات در حد معمول مصرف شوند، مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر بیش‌ از حد شیرینی مصرف کنید هربار برای تحریک گیرنده‌های دوپامین و دریافت حس لذت، باید مقدار بیشتری را مصرف کنید که این باعث اعتیاد و وابستگی به شیرینی می‌شود.

خب، به قندهای متفاوت فکر کنید. هریک از آن‌ها منحصر به فرد هستند. هر بار که هرکدام از این قندها را می‌خورید، سیستم پاداش فعال می‌شود و دوپامین ترشح می‌شود.

مصرف بیش از حد  قند باعث تشدید تاثیر شکر بر مغز و ایجاد فعالیت زیاد دوپامین خواهد شد که نتیجه‌ی آن اعتیاد است.

به صورت کلی مضرات قندها بیش از منافع آن‌ها است؛ درنتیجه ما می‌توانیم با مصرف میوه‌های تازه به جای قندهای تصفیه شده؛ از شیرینی رضایت بخش مانند فیبر میوه، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیایی‌ها که موجب افزایش قند در جریان خون می‌شوند و جلوه‌های منفی آن را محدود می‌کنند، لذت ببریم. با این کار در طولانی مدت، اعتیاد ما و تاثیر شیرینی‌جات بر مغز کمتر خواهد شد و ما می‌توانیم  زندگی سالم‌تری داشته باشیم.

البته هر از چندگاهی  یک برش کیک، تا به حال هیچ‌کس را معتاد نکرده است.

 

نویسنده:ریحانه قنبری

ویراستار: فاطمه‌ دهقان

 

منابع:

منبع

 

همچنین بیشتربخواینددر مورد:

Omega 3

یک نظر

  1. یه موضوعی هم که وجود داره درمورد کسانیه که دیابت دارن. خیلی این احساس براشون بیشتره و جلوگیری ازش سخت‌تر 🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا