اخبار

استرس | دشمن قلب

نقش مغز در سندروم قلب شکسته: چگونه فعالیت‌های مغزی مرتبط با استرس میتواند بطور موقت به قلب آسیب برساند.

مطالعه ای جدید مکانیسم‌های بالقوه ای را کشف میکند که ممکن است در ارتباط  با سندروم قلب شکسته یا همان سندروم تاکوتسوبو باشد. این سندروم یک وضعیت موقت در قلب است که در شرایط  پراسترس و حالات احساسی ایجاد میشود.

مطالعه مورد نظرکه توسط پژوهشگران بیمارستان عمومی ماساچوست هدایت شد، نشان میدهد که یک ارتباط قلبی-مغزی احتمالا نقش مهمی در این وضعیت دارد.

دراین مطالعه که توسط  ژورنال اروپایی قلب به چاب رسید، تیم پژوهشگر تصویر اسکن شده مغز 104 بیمار را آنالیز کرد؛ تا مشخص شود آیا افزایش فعالیت متابولیکی مرتبط با استرس در مغز منجر به افزایش خطر ابتلا به سندورم TTS می شود یا خیر.

از این تعداد، 41 نفر سندروم TTS را بروز داده بودند و 63 نفر هم کسانی بودند که این سندروم در آنها مشاهده نشده بود.

نویسنده اول مطالعه، آقای احمد توکل، مدیر مرکز قلب و عروق هسته‌ای و مدیر مشترک تحقیقات تصویربرداری قلب و عروق در مرکز MGH، این گونه توضیح میدهد:

مناطقی از مغز که فعالیت متابولیکی بیشتری دارد، تمایل دارد که بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو، فعالیت بیشتر در مراکز مرتبط با استرس در مغز، بیان میکند که فرد پاسخ فعال بیشتری را در مواجهه با استرس ایجاد میکند.

آزمایش های تصویربرداری ، که به دلایل پزشکی دیگر در بیماران انجام میشد، نشان داد که افزایش فعالیت در بخش آمیگدال مغز، میتواند شکل‌گیری سندروم TTS را به همراه زمان ایجاد آن، پیش بینی کند.

بطور مثال افرادی که بیشترین فعالیت آمیگدالی را دارند، سندروم TTS را، در طول یکسال پس از تصویر برداری، بروز خواهند داد. در حالی که افراد دیگر با فعالیت کمترآمیگدالی، TTS را در سال‌های بعد از تصویر برداری بروز میدهند.

استرس

ما نشان دادیم که سندروم  TTS،  فقط به علت روبه رو شدن با وقایع نادر و وحشتناک ناراحت کننده، مانند مرگ همسر یا فرزند ایجاد نمیشود.

علاوه بر این، به نظر میرسد افرادی که فعالیت‌های مغزی مرتبط  با استرس بیشتری دارند، زودتر سندروم TTS را بروز میدهند و میتوانند این سندروم را با در معرض قرار گرفتن عوامل استرس زا شایع مانند یک کولونسکوپی معمولی یا یک شکستگی استخوان، ایجاد کنند.(بیشتر بخوانید:بلایی که استرس مادر بر سر جنین می آورد)

همچنین دانشمندان ارتباطی بین فعالیت مغزی مرتبط با استرس و فعالیت مغز استخوان در افراد را شناسایی کردند.

چون مغز استخوان انواع متفاوتی از سلول‌های خونی موثر در حمل اکسیژن، پاسخ‌های ایمنی و انعقاد خون را تولید میکند،  فعالیت‌های مغزی مرتبط با استرس ممکن است فعالیت این سلول‌ها و سلامت قلب افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

با استفاده از نتایج به دست آمده در کلینیک ، توکل امیدوار است که مداخلاتی که باعث کاهش فعالیت مغزی مرتبط با استرس میشوند، ایجاد سندروم TTS را دشواتر کند.

دکتر توکل: مطالعات باید آزمایش کند که آیا چنین روش هایی برای کاهش فعالیت مغزی مرتبط با استرس، احتمال بروز سندروم TTS در بیماران مبتلا به دوره های قبلی TTS را کاهش می دهد یا خیر.

وی همچنین بر لزوم انجام مطالعات بیشتر در مورد تأثیر کاهش استرس – یا مداخلات دارویی که فعالیت مغزی مرتبط با استرس را هدف قرار می دهند – بر سلامت قلب تأکید می کند.

گردآورنده:مریم جلالی

مترجم:ثمین خسروی

منبع:scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا