علمی

از شاخ خرچنگ به آنتی بیوتیک جدید ، کشف دارویی جدید؟

یکی از پژوهش های جدید روس ها ، رسیدن به آنتی بیوتیک جدید و کارآمد با مشتقات یک پلیمر بوده است اما آیا این پلیمر چه مزایایی دارد ؟

این ماده که پایه ی ساخت بسیاری از داروها ، مواد جراحی و… است دومین پلیمر گسترده ی روی زمین است که کیتین نام دارد و اسکلت خارجی حشرات و لاک خرچنگ خاردار را شکل میدهد.

 

ساخت آنتی بیوتیک از پلیمر کیتین - Chitin

تلاش پژوهشگران برای ساخت مواد جدید

یک گروه پژوهشی روسی کیتینی را که از پوسته ی شاخ خرچنگ به دست آورده بودند با ماده ی نیتروژن داری در دمای اتاق واکنش دادند تا مشتقات کیتین را با گروه های متصل Azide به دست آورند ، این پژوهشگران موفق شدند به ترتیب 3 و 6 ترکیب جدید در دو مرحله متوالی به دست بیاورند.

ایجاد فرضیه ی جدید

این ترکیب های جدید سبب برداشتن گروه هایی از اتم های دارای باز مثبت شدند و پژوهشگران را به این فرضیه رساندند که این مواد توانایی ایجاد تداخل در کار عناصر دارای بار منفی موجود در دیواره های سلول باکتری ها را دارند.خرچنگ - Crab

آزمایش پژوهشگران و نتیجه ی آن

پژوهشگران برای آزمایش این فرضیه به مقایسه 6 پلیمر جدید و 2 آنتی بیوتیک “آمپیسیلین” و “جنتاماسین” بر روی دو میکرو اورگانیسم “استافیلوکوکوس اورئوس” و “اشرشیا کلای” پرداختند ، نتیجه آزمایش عملکرد بهتر اکثر مشتقات کیتین و نانو ذرات آن بود.
پژوهشگران معتقدند که این مواد خاصیت سمی ندارند و فعالیت ضد باکتری بیشتری را نشان میدهند.

همچنین بخوانید : تولید موفقیت آمیز یک سویه از باکتری E.Coli که می‌تواند “کربن‌دی‌اکسید” را بخورد .

 

منبع : ایسنا

بازنویسی : محمد سپهر حکمی

منبع تصویر :  Chemistryworld / sunset

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا