اخبار

ادغام دو وزارتخانه علوم و بهداشت

ادغام دو وزارتخانه، خوب یا بد؟

مسئله ادغام دو وزارتخانه علوم و بهداشت بحث بسیار مهم و حیاتی برای پیشرفت کشور در زمینه تحقیقاتی و حتی بالینی!!

 اگر این دو با هم ادغام شوند قرار است چه اتفاقی بیفتد ؟!

 

داستان ادغام وزارت علوم بهداشت و علوم پایه تنها مختص کشور ما نیست بلکه در تمامی کشورها این دو نهاد یکی هستند و جداشدن این دو در کشور ما باعث شده است که در زمینه‌های مختلف پسرفت داشته باشیم .

اما اگر ادغام این دو وزارتخانه اتفاق بیفتد ضرر و زیانی که به رشته زیست‌شناسی در این مدت وارد شده است به نحوی جبران می‌شود.

این ادغام به ضرر هیچ نهاد و وزارتخانه‌ای نیست و سطح علمی هیچ کدام را جابجا نمی‌کند؛ در واقع علوم بهداشت و پزشکی در سطح خود باقی مانده و تنها آموزش علوم‌پایه و علوم بهداشت مختص یک وزارتخانه می‌شود که این باعث: افزایش نظارت، تمرکز و پیشرفت؛ در زمینه‌های مختلف اعم از امور تحقیقاتی و پزشکی کشور می‌شود .

مخالفت افراد برای جدا ماندن این دو وزارتخانه به این دلیل است که هرچه نهاد کوچک‌تر باشد بودجه بیشتر و حقوق کلان و بالاتر نصیب دست اندرکاران این حوزه می‌شود و آن‌ها دوست ندارند که شریکی برای مزایای خود داشته‌باشند.

مشکلاتی مانندکمبود امکانات برای علوم‌پایه و نداشتن آزمایشگاه مجهز نسبت به علوم پزشکی و بهداشت موجب کسر انگیزه از علاقه مندان و افراد با استعداد در این رشته یعنی علوم‌پایه شده است و حتی موجب مهاجرت عده‌ی زیادی از جوانان کشور می‌شود.

برای این که اعتراض و صدای ما به گوش مسئولین برسد لازم است همه ما از این موضوع حمایت کنیم. حداقل افراد لازم برای اینکه این مشکل در مجلس مطرح شود، ۵۰۰۰۰ نفر است.پس با این کار می‌توانیم؛ از حق خود در کشور دفاع کنیم و علاوه بر آن تفاوت‌مان را با دیگر کشورها که باعث مشکلاتی در امور مختلف شده است را جبران کنیم.

درنتیجه حمایت حداکثری علوم‌پایه هیچ مشکلی ندارد بلکه می‌تواند صدای ما را به گوش مسئولین برساند تا اندیشه‌ای برای این امر داشته باشند، بنابراین تقضامندیم برای حمایت از رشته و کشور خود بکوشید و لازمه‌ی این کار، تنها امضا و درخواست شماست.

نویسنده: زینب منتشلو

 

لایو اتحاد زیست شناسان ایران

 

همچنین بیشتر بخوانید در مورد:

از جنس بیماری اما مفید

نسولین و افسردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا