علمی

اثرات آموزش مجازی و نشستن زیاد جلوی صفحه نمایش در کودکان

کویید-19 بحرانی است که مشکلات زیادی به ویژه در زمینه آموزش به همراه داشت. این وضعیت باعث شده که مربیان در سراسر جهان به روش تدریس آنلاین روی آورند و کودکان وادار به مطالعه آنلاین در خانه شوند.

 

یادگیری آنلاین مزایایی دارد، اما خطرات احتمالی مربوط به رشد ناشی از استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش را نباید نادیده گرفت. یافته‌های تحقیقات اخیر به وضوح اثرات منفی استفاده از صفحه نمایش را بر رشد مغز کودکان نشان می‌دهد.

با در نظر گرفتن این خطرات جدی مربوط به استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش، سیاست‌گذاران باید قوانین و محدودیت‌های مناسبی ایجاد تا کنند تا بتوانند این مشکلات را به حداقل برسانند؛ به عنوان مثال، توصیه‌های مربوط به زمان استفاده از صفحه نمایش و دستورالعملی برای اجرای یادگیری آنلاین در نظر بگیرند.

 

آموزش مجازی

مدت زمان مناسب استفاده از صفحه نمایش و پیامدهای رعایت نکردن آن در کودکان

آکادمی اطفال آمریکا در سال 2016 استفاده از صفحه نمایش برای کودکان بزرگ‌تر از 2 سال را به حداکثر 1 ساعت در روز محدود کرد؛ با این حال، در دوره کرونا و قرنطینه اجباری، مدت زمان قرارگیری مقابل صفحه نمایش در بیشتر کودکان به میزان قابل توجهی افزایش یافت. مطالعات قبلی نشان داد که افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش با بی‌توجهی و مشکلات خودتنظیمی در میان کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی مرتبط است.

یک مطالعه معتبر دیگری نشان داد که افزایش مدت زمان استفاده از صفحه نمایش در سن 2 و 3 سالگی به طور قابل توجهی با عملکرد ضعیف‌تر در تست‌های غربالگری رشدی در سن 3 تا 5 سالگی مرتبط است.

مطالعات فوق اثرات منفی صفحه نمایش را بر رشد مغز نشان داد و سوالاتی را در مورد استفاده از یادگیری آنلاین به ویژه برای کودکان خردسال مطرح کرد.

پیامدهای دیگر عدم رعایت این مورد

مشکلات خواب و شروع نزدیک بینی از دیگر پیامدهای منفی مرتبط با افزایش استفاده از صفحه نمایش و رفتارهای کم تحرکی است. قرار گرفتن در معرض نور آبی در عصر، تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند؛ که بر شروع خواب تأثیر می‌گذارد و مدت خواب را کاهش می‌دهد. یک مطالعه سیستماتیک و متاآنالیز اخیر تأیید کرده‌است که زمان استفاده از صفحه نمایش با خواب ضعیف در نوزادان و کودکان نوپا مرتبط است.

مشکلات خواب ممکن است به ویژه بر کودکان با نیازهای ویژه تأثیر بگذارد؛ به عنوان مثال، بخش قابل توجهی از جمعیت دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) مشکلات خواب را تجربه می‌کنند. در واقع، اختلال در تنظیم ملاتونین یکی از دلایل مشکلات خواب در ASD است.

افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش در طول همه‌گیری، ممکن است وضعیت را بدتر کند زیرا ارتباط بین استفاده از رسانه و خواب در بین کودکان مبتلا به ASD بسیار بیشتر از کودکان مبتلا به ADHD است. با توجه به رابطه نزدیک بین علائم اوتیسم و ​​مشکلات خواب در کودکان مبتلا به ASD در خانه و هنگام همه‌گیری کرونا، افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش ممکن است نه تنها مشکلات خواب کودکان مبتلا به ASD را تشدید کند، بلکه ممکن است علائم اوتیسم آن‌ها را نیز افزایش دهد و در نتیجه مضر باشد.

یک مطالعه اخیر دیگر تغییر نزدیک‌بینی قابل توجهی را در بین کودکان 6 تا 8 ساله پس از قرنطینه در طول COVID-19 نشان داد و شیوع نزدیک بینی در سال 2020 نسبت به 5 سال قبل 1.4 تا 3 برابر افزایش یافت. با این حال که دیر یا زود کووید-19 تحت کنترل قرار خواهد گرفت و مدارس دوباره بازگشایی می‌شوند، افزایش وابستگی به دستگاه‌های دیجیتال و پیامدهای مضر احتمالی آن‌ها بر رشد مغز نسل جوان بسیار نگران‌کننده است.

 

istock 627340490

نتیجه‌گیری

از زمان شیوع کووید-19، روند افزایشی شدیدی در استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین مانند نرم‌افزارهای ویدئو کنفرانس وجود دارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نزدیک، این گونه اپلیکیشن‌های آنلاین به طور فزاینده‌ای متداول شده و در حوزه آموزش مورد استفاده قرار گیرند.

از سوی دیگر، یافته های تحقیقات اخیر به وضوح اثرات منفی استفاده از صفحه نمایش را بر رشد مغز نسل جوان نشان می‌دهد. این وضعیت باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و تصمیمات لازم جهت کاهش خطرات احتمالی اتخاذ شود. افزایش آگاهی در میان قشرهای مختلف، از جمله سیاست‌مداران، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مدارس و والدین کلید کاهش خطرات این وضعیت است.

همچنین، باید در مورد مناسب بودن یادگیری آنلاین در کودکان پیش‌دبستانی تحقیقاتی انجام گیرد. در طول دوره کرونا، برخی از کودکان پیش‌دبستانی در حال رشد، باید ساعت‌های طولانی‌ای را جهت انجام تکالیف و یادگیری صرف کنند؛ در حالی که برخی از این کودکان دارای نیازهای ویژه، ملزم به شرکت در جلسات آموزشی طولانی مدت آنلاین هستند.

 

نویسنده: علی صراط

ویراستار: رضا ولی‌پور پرچنکی

منابع:

ncbi

artsatl

hacked

 

همچنین بخوانید: چگونه انتشار عطر و بوی اجسام به مغز، امکان سفر در زمان و مکان را می‌دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا