اخبار

آیا قهوه اثرات مخربی بر روی مغز دارد؟!

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان میباشد.

اکثر افراد ترجیح میدهند روز خود را با این نوشیدنی انرژی بخش آغاز کنند زیرا آن ها معتقدند روزهایی که با نوشیدن قهوه آغاز شده، عملکرد بهتر و مفیدتری داشته اند.

 

ما در این متن می خواهیم شما را از اثرات منفی قهوه بر روی سلامت مغز اگاه کنیم.

قهوه

بدین منظور تحقیقاتی گسترده در دانشگاهی واقع در استرالیای جنوبی انجام شده که نشان میدهد مصرف زیاد قهوه پیامدهایی چون کاهش حجم مغز، زوال عقل و سکته مغزی را به دنبال دارد.

این مطالعه روی 17702 فرد در رنج سنی 37 تا 73 سال انجام شده است که بیان میکند، ریسک ابتلا به زوال عقل یا dementia در افرادی که بیش از 6 فنجان قهوه در طول روز مصرف می کنند، به میزان 53 درصد افزایش می باید.

محقق ارشد این پروژه، Kitty Pham، میگوید با توجه به اینکه مصرف جهانی قهوه بیش از 9 میلیارد کیلوگرم در سال است پس خیلی اهمیت دارد که ما با پیامد مثبت و منفی آن اشنا باشیم.

در واقع این گسترده ترین تحقیق در مورد ارتباط قهوه ، اندازه گیری حجم مغز و خطرات زوال عقل و سکته مغزی است.

 

زوال عقل یا dementia

وضعیت مخرب مغزی است که روی حافظه، تفکر و رفتار فرد اثرات منفی می گذارد همچنین توانایی فرد را در انجام وظایف روزمره اش دچار اختلال می کند.

در استرالیا، dementia دومین عامل مرگ و میر شناخته می شود و حدود 250 فرد سالانه با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

2 2سکته مغزی وضعیتی است که در آن خون رسانی به مغز دچار اختلال شده و در نتیجه ی کمبود اکسیژن، آسیب های مغزی و از دست دادن عملکرد مغز را به دنبال خواهد داشت.

در سطح جهان، از هر 4 بزرگسال بالای 25 سال یک نفر در طول زندگی خود دچار سکته مغزی می شود.

داده ها نشان می دهد که 7/13 میلیون نفر در سال جاری سکته مغزی خواهند کرد و 5/5 میلیون نفر نیز بدین علت خواهند مرد.

 

پرفسورElina Hyppönen محقق ارشد و مدیر مرکز بهداشت unisA استرالیا می گوید : این خبر ممکن است برای دوستداران قهوه تلخ باشد، اما آنها باید برای حفظ سلامتی خود تعادل را در مصرف این نوشیدنی محبوب حفظ کنند.

3

او میگوید اعتدال کلید اصلی خیلی ازمسائل در زندگی است .

با توجه به شواهد ژنتیکی و یک آزمایش تصادفی کنترل شده، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مصرف زیاد قهوه میتواند روی سلامت مغز اثر بگذارد.

مکانیسم دقیق آن هنوز مشخص نیست اما کار ساده ای که ما میتوانیم انجام دهیم این است که بدن خود را هیدراته نگه داریم و در کنار آن فنجان قهوه مقداری آب نیز بنوشیم.

با این حال اگر متوجه شدید که مصرف قهوه شما به بیش از 6 فنجان در روز می رسد، زمان آن رسیده تا در مصرف خود تجدید نظر کنید. 

 

 

کیمیا قریانی کارشناسی زیست سلولی ملکولی

رفرنس : https://medicalxpress.com/news/2021-07-excess-coffee-shown-decrease-brain.html

 

 

همچنین بخوانید: چگونه میکرومدارها در مغز، ترس را کنترل می‌کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا