اخبار

واکسیناسیون: از یک کلاغ تا چهل کلاغ

ظهور پاندمی کرونا، مانند هر اتفاق دیگر، با شبهات و شایعات مختلفی در رابطه با ماهیت خود ویروس و واکسیناسیون آن، همراه بود. در اوایل، این شایعات در حد سوتفاهم­‌هایی بودند که واقعیت­‌های ساده‌­ای پشت آن­ها وجود داشت اما به مرور زمان، این شایعات پیچیده­‌تر شدند به طوری که اتحاد زیست­‌شناسان ایران تصمیم گرفت برای رفع برخی از این شبهات، وبیناری با حضور افراد متخصص برگزار کند.

در زیر به بخشی از سوالات و جواب­‌های مطرح شده در ز

        1.گفته می­‌شود که ویروس به صورت ایزوله وجو ندارد. آیا این مسئله صحت دارد؟

دکتر مهدی رزازیان، ایمونولوژیست و محقق موسسه اینزرم دپارتمان ویروس­‌شناسی فرانسه، در این رابطه می­گوید: خود شخص ایشان در آزمایشگاه‌­های لول 3 که دارای ایمنی بسیار بالایی می­‌باشند، تا واریانت دلتا را ایزوله و تکثیر کرده است به صورتیکه از هر واریانت 25 میلی­‌لیتر محیط­‌کشت تهیه شد که در هر­ میلی­‌لیتر TCID50 1012 ویروس وجود داشته­‌است (103TCID50 از این ویروس برای بیمار کردن یک انسان نیاز است). این اشتباه به علت ترجمه­‌ی نادرستی از مقاله از CDC بین مردم پخش شد و به هیچ وجه این موضوع صحت علمی ندارد. آزمایش‌­ها به دو صورت کیفی و کمی وجود دارند که در آزمایش­‌های کیفی وجود یک چیز مشخص می­‌شود (مثل تست PCR) و در آزمایش‌­های کمی میزان آن چیز. علاوه بر آن تصاویر متعددی از این ویروس در زیر میکروسکوپ­‌های الکترونی نیز موجود می­‌باشد.

 

        2. آیا تست ­PCR توانایی افتراق ویروس کرونا از سایر ویروس­‌ها مثل سرماخوردگی و آنفولانزا را دارد؟

پیمان رنجی، دانشجوی دکترای تخصصی زیست پزشکی و علوم دارویی دانشگاه یو­سی­ال لوون بلژیک در این رابطه توضیح دادند که: برای انجام تست ما نیاز به تکثیر نمونه ژنتیکی داریم و برای این کار ما از دو پرایمر استفاده می­‌کنیم. پرایمرها توالی­‌های اختصاصی باز­های آدنین، تیمین، گوانین وسیتوزین می­‌باشند که به طور ویژه فقط به دو قسمت مدنظر و اختصاصی که تنها در ویروس کرونا یافت می­‌شود، متصل می­‌شوند. یعنی اگر این دو پرایمر به موجودی بچسبند، آن موجود صددرصد ویروس کرونا می­‌باشد. این شبه نیز دوباره به علت ترجمه نادرستی از مقاله از CDC منتشر شد که در آن گفته شده بود فردی که تستش مثبت باشد، علائم بالینی آن صرفا مربوط به ویروس کرونا نمی­باشد بلکه می­تواند به علت بیماری­‌های‌ دیگری نیز باشد. در صورتی که جواب تست مثبت باشد، احتمال کاذب بودن آن بشدت کم می­‌باشد ولی منفی کاذب به علت‌­های درست کار نکردن پرایمرها، اشکال در دمای نگهداری و یا زمان کم برای پاسخگویی، محتمل‌­تر می‌باشد.

 

       3. CDC اعلام کرده­است که از اوایل سال جدید، مجوز تست­ های PCR قبلی لغو خواهد شد، این یعنی این تست به هیچ دردی نمیخورد:

منظور از این مطلب کنار گذاشتن تست­‌های سیمپلکس و استفاده از تست­‌های مولتی­پلکس می‌­باشد. احتما خطا و منفی کاذب در تست­‌های مولتی­پلکس بشدت کاهش می­‌یابد زیرا در این تست­ها از دو و یا حتی سه جفت پرایمر اختصاصی ویروس کرونا استفاده می­شود که در صورت عدم موفقیت یک جفت برای اتصال، دیگر جفت­‌ها وجود داشته باشند. به علاوه از یک یا دو جفت پرایمر آنفولانزا نیز استفاده می­‌گردد.

 

       4. آیا احتمال فعال شدن دوباره ویروس­‌های غیرفعال­‌شده در واکسن­‌ها در داخل بدن انسان وجود دارد؟

به هیچ وجه ویروسی که غیرفعال شده­‌است، احتمال فعال شدن دوباره را ندارد. همه واکسن­‌ها قبل از تولید انبوه، تست­‌ها و مراحلی را طی می­‌کنند تا متخصصان مطمئن شوند که آیا میزان ماده­‌ای که برای غیرفعال کردن آن­ها مورد استفاده قرار گرفته است کافی بوده یا نه. این تست­‌ها، از پایه­‌ای ترین تست‌­های تولید واکسن در سراسر جهان می­‌باشد.

 

        5. ایمنی حاصل از واکسن موثرتر است یا ایمنی حاصل از خود بیماری؟

با تزریق واکسن درصورت مبتلا شدن، بدن سطح ایمنی اولیه‌­ای دارد به علاوه ایمنی حاصل از ابتلا به بیماری پایدار نمی­‌باشد. به علت اینکه بدن در حال مبارزه با ویروس می­‌باشد، وقت و انرژی کافی ندارد و نمی­‌تواند کارخانه­‌های تولید آنتی­‌بادی تشکیل دهد، به همین علت ایمنی حاصل از بیماری ناپایدار می­‌باشد. و ایمنی حاصله از واکسیناسیون به ابتلا به بیماری ارجحیت دارد.

 

در ادامه، ایشان تاکید کردند که واکسن عاملی پیشگیرانه بوده و نه درمانی و باید به این موضوع توجه شود. به علاوه تمامی اطلاعاتی که بدست می­‌آوریم، حتما باید از منبع علمی و موثق بوده باشند.

واکسیناسیون: از یک کلاغ تا چهل کلاغ


 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا