تکنیک های آزمایشگاهی

آزمایش سیفلیس (syphilis tests)

سیفلیس، بیماری عفونی منتشرشونده از طریق رابطه­ ی جنسی محافظت­ نشده

سیفلیس یکی از شایع­ ترین بیماری­ های مقاربتی (STDs) و یک بیماری عفونی است که عامل آن باکتری به نام «ترپونماپالیدوم» می­ باشد. این عفونت باکتریایی از طریق رابطه­ ی جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد مبتلا، منتشر می­ شود. سیفلیس در زمانی یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی یک جامعه محسوب می­شد و می­ توانست باعث بروز مشکلات طولانی­ مدت جدی مانند آرتریت، آسیب مغزی و یا حتی کوری شود. تا اواخر دهه 1940(یعنی تا زمان ساخته شدن آنتی­ بیوتیک پنی­سیلین) درمان موثری برای این بیماری وجود نداشت.

این بیماری، از طریق تماس مستقیم با زخم سیفلیس موجود در بدن فرد مبتلا، منتشر می­ شود و ممکن است فرد سالم را آلوده کند. انتقال باکتری سیفلیس، معمولا در طول فعالیت جنسی اتفاق می‌افتد، اما باکتری‌ها می‌توانند از طریق بریدگی‌های روی پوست یا غشاهای مخاطی نیز وارد بدن شوند. سیفلیس را نمی­ توان از طریق صندلی ­توالت، دستگیره در، استخر، جکوزی، وان حمام، لباس مشترک یا ظروف غذاخوری منتقل کرد.

بیماری سیفلیس چه علائمی دارد؟

بروز علائم بیماری در بیمار، به اینکه فرد مبتلا در کدام مرحله از بیماری قرار داشته باشد، ارتباط زیادی دارد. در بعضی موارد ممکن ­است فرد به بیماری مبتلا شده باشد ولی علائمی نداشته باشد و ناقل عفونت باشد، ولی به ­صورت کلی، علائم این بیماری معمولا حدود دو تا سه هفته پس از عفونت، ظاهر می­ شوند و عبارت­ اند از:

  1. زخم سفت، گرد، کوچک و بدون دردی در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان به­ وجود می­ آید که شانکر نامیده می­شود.

این بیماری از طریق تماس مستقیم با این زخم گسترش پیدا می­کند. به­ طور معمول، اولین علامت قابل مشاهده سیفلیس، همین زخم است که روی پوست ایجاد می­ شود. معمولا در محلی که باکتری وارد بدن فرد شده­ است ظاهر می­ شود. زخم درد ندارد و ممکن ­است در داخل راست روده یا واژن فرد بیمار پنهان باشد. این زخم در حدود 3 تا 6 هفته خودبه­ خود بهبود می­ یابد؛ اما این موضوع، نشان­ دهنده ­ی از بین رفتن عفونت نیست.

  1. بثورات(کهیر/ جوش) خشن و قرمز، معمولا در کف دست‌ها یا پایین پاها
  2. تب
  3. سردرد
  4. تورم غدد
  5. خستگی
  6. کاهش وزن
  7. ریزش مو

درصورت پیشرفت بیماری و بدخیم شدن، علائم ناشی از آسیب به اندام­ هایی مانند قلب، مغز، کبد، اعصاب و چشم مشاهده می­ شود.

آزمایش سیفلیس (syphilis tests)

 

مراحل بیماری سیفلیس:

این بیماری 4 مرحله دارد: «اولیه»، «ثانویه»، «نهفته» و «ثالثیه»

سیفلیس اولیه

علائم مرحله اول معمولا 10روز تا 3 ماه (به­ طور متوسط 21 روز) پس از قرارگرفتن در معرض باکتری سیفلیس ظاهر می­ شود. زخمی در نقطه­ ی ورود باکتری به بدن ظاهر می­ شود. زخم به­ طور کلی سه تا شش هفته طول می­ کشد و ممکن ­است بدون درمان بهبود یابد. با این حال، اگر درمان کافی انجام نشود، عفونت می ­تواند به سیفلیس ثانویه تبدیل شود.

سیفلیس ثانویه

حدود 2 تا 10هفته پس از ظاهر شدن اولین زخم، جوش­ های قرمز، تب و … ظاهر می­ شود که ممکن است 1 تا 3 ماه طول بکشد. افراد مبتلا به سیفلیس ثانویه معمولا جوش­ های گلگون «پنی مسی» در کف دست و کف پاهای خود مشاهده می­ کنند. هم چنین ممکن ­است افراد مبتلا، ضایعات مرطوب و زگیل ­مانند در کشاله ران خود و لکه های سفید در داخل دهان و … مشاهده کنند.

افراد مبتلا به سیفلیس اولیه یا ثانویه می­ توانند بیماری را منتقل کنند.

سیفلیس نهفته

اگر بیماری در مرحله­ ی ثانویه درمان نشود، ممکن ­است به این مرحله پیشرفت کند. همه­ ی افراد مبتلا به سیفلیس، مرحله­ ی نهفته را طی نمی­ کنند. در این مرحله، فرد علائمی از بیماری ندارد ولی عفونت در بدن­ش موجود است و باکتری­ ها درحالت نهفته در بدن باقی می­ مانند.

آزمایش ­های سیفلیس چه تست­ هایی هستند؟

آزمایشات سیفلیس می­ تواند به تشخیص سیفلیس در مراحل اولیه عفونت، کمک کند. برای غربال­ گری و تشخیص سیلفیس تست­ های زیر انجام می­ شود:

  1. تست RPR)Rapid Plasma Reagin): این آزمایش، از خون افراد و برای ارزیابی سطح آنتی­ بادی­ هایی که علیه باکتری سیفلیس در بدن افراد بیمار تولید می­ شود، است. (آنتی­ بادی­ ها پروتئین­ هایی هستند که توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با مواد خارجی مانند باکتری­ها ساخته می­ شوند.) این آزمایش، یک تست غربال­گری است.
  2. تست VDRL) Veneral Disease Research Laboratory): این آزمایش که از نوع غربال­ گری است، آنتی­ بادی­ هایی را بررسی می­کند که برای تشخیص سیفلیس، اختصاصی نیستند اما در افراد مبتلا به سیفلیس نیز دیده می­ شوند. این تست دقیق نیست ولی رایج است.
  3. تست FTA- ABS)Fluorescent Treponemal antibody absorption): این آزمایش آنتی­ بادی­ های اختصاصی باکتری سیفلیس را مورد آزمایش قرار می­ دهد. نتیجه­ ی این تست، 3 تا 4 هفته­ ی اول پس از مواجهه با میکروب، مثبت می­ شود. تست روی نمونه خونی یا مایع مغزی-نخاعی قابل انجام است. این تست، از نوع تست­ های تشخیصی است.

یکی­ از گروه­ هایی که در ایران برای این بیماری غربال­ گری می­ شوند، مردان مراجعه ­کننده برای ازدواج هستند. در یک مطالعه­ ی توصیفی در سال­های 1381 تا 1383، 10725 مردی که برای ازدواج اول و 15 مرد و 15 زنی که برای ازدواج دوم به درمانگاه­ های سطح شهر یزد مراجعه کرده بودند مورد آزمایش VDRL قرار گرفتند؛ که طبق نتایج، در مردانی که برای ازدواج اول اقدام کرده بودند هیچ موردی از آزمایش  VDRLمثبت اعلام نشد.

تشخیص سفیلیس در دوران بارداری

تشخیص سفیلیس در دوران قبل بارداری و حین بارداری باید انجام شود؛ زیرا در صورت آلوده ­بودن مادر، احتمال بروز سیفلیس مادرزادی (درصورت ابتلا جنین به عفونت) نیز وجود دارد. سیفلیس مادرزادی در اثر انتقال باکتری از بافت جفت به جنین رخ می­دهد زیرا باکتری­ ها می­ توانند از جفت عبور کنند.

انتقال باکتری­ های سیفلیس در هر مرحله از بارداری امکان­ پذیر است و می­تواند منجربه مرگ جنین یا نقص در اندام­ ها شود. هم چنین می­تواند بر گوش ­ها، چشم ­ها، کبد، مغز استخوان، پوست، استخوان­ ها و قلب جنین تاثیر بگذارد. سیفلیس هم چنین می­ تواند احتمال تولد نوزاد مرده را افزایش دهد.

براساس نتایج تحقیقات، درصورت وجود سیفلیس، خطر ابتلا به عفونت HIV دو تا پنج برابر افزایش می­ یابد.

نتیجه­ گیری:

بهترین درمان، پیشگیری است. تشخیص سیفلیس یکی از تست­ هایی است که ممکن ­است قبل از ازدواج درخواست داده­ شود. هم چنین بهتر است افراد مبتلا به این بیماری شریک جنسی خود را مطلع کنند تا از پخش ­شدن باکتری در افراد و جامعه جلوگیری شود.

 

فاطمه احمدپور

منابع:

منبع1

منبع2

منبع3

منبع4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا